Opolski klient i e-klient w ZUS

Niezależna Gazeta Obywatelska

Fot. za opolskim ZUS

Rośnie popularność kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych przez internet, jednak ciągle preferujemy kontakt osobisty. Opolski ZUS od 2016 r. przyjął na stanowiskach obsługi 974 tysiące klientów. W tym roku z bezpośredniego kontaktu z pracownikami ZUS skorzystało ponad 191 tysięcy mieszkańców województwa.

Jak człowiek z człowiekiem

 

Coraz częściej korzystamy z klawiatury żeby załatwić sprawę w urzędzie. Jednak mieszkańcy województwa opolskiego nie rezygnują z osobistych wizyt w ZUS-ie.

 

W ostatnich dwóch latach największą grupą klientów stanowili kandydaci na emerytów, którzy odwiedzili nas ponad 411 tysięcy razy. Zanotowaliśmy też 295 tysięcy wizyt płatników składek czyli przedsiębiorców i właścicieli firm. Prawie 227 tysięcy mieszkańcy naszego regionu przyszło w sprawie różnych zasiłków – Antoni Malaka, dyrektor opolskiego oddziału ZUS.

 

Przyszli emeryci i przedsiębiorcy to nie jedyni interesanci ZUS. Od początku 2016 r. oddział w Opolu i 10 pozostałych placówek ZUS w regionie zanotowały ponad 39 tysięcy wizyt lekarzy. Każdego roku rośnie też liczba klientów, którzy korzystają ze stanowiska dla osób niesłyszących. W 2016 r. pracownicy ZUS posługujący się językiem migowym pomogli 86 osobom, w 2017 r. już 140, a do końca czerwca 2018 r. obsłużyli 64 „migających” klientów.

 

Są miesiące, w których pracownicy na salach obsługi bezpośredniej mają kontakt  z prawie 40 tysiącami Opolan. Miesięcznie, w skali województwa obsługujemy od 30 do 33 tysięcy klientów. Każdy z pracowników przyjmuje w takim okresie około 540 osób, a przeciętny czas oczekiwania to nieco ponad 7 minut. To stawia Zakład w czołówce instytucji, które najszybciej podejmują i obsługują klientów – Radosław Siczewski, naczelnik Wydziału Obsługi Klientów i Korespondencji.

Umów się na wizytę online

 

Fot, opolski ZUS

Załatwianie spraw przez elektroniczne kanały komunikacji to już nie luksus, a codzienność. W województwie opolskim już 41 tysięcy osób ma profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Od stycznia tego roku swoje konto na PUE założyło 5 687 Opolan. PUE ZUS została uruchomiona w połowie 2012 r., a jakiego postępu dokonali mieszkańcy regionu w tej dziedzinie widać po pierwszych danych z tego okresu. Pod koniec 2012 r. swój profil miało zaledwie…1386 osób. Teraz dzięki PUE ZUS rezerwują wizytę w zusowskiej placówce na konkretny dzień i godzinę. W minionym półroczu aż 252 osoby umówiły się online.

 

W całej Polsce z dobrodziejstw Platformy ZUS korzysta już 2,4 mln klientów. Tylko w ciągu roku liczba zarejestrowanych profili wzrosła o 600 tysięcy. Dzięki tej aplikacji każdy użytkownik – ubezpieczony pracownik, emeryt, jak i prowadzący działalność gospodarczą – widzi i kontroluje swoje sprawy w ZUS.

 

Doradca dla każdego

 

ZUS stawia na specjalizację kontaktu. Podczas wprowadzania ubiegłorocznej reformy emerytalnej, w podjęciu decyzji pomagali doradcy emerytalni. W opolskich placówkach doradzało 19 specjalistów, a w całym kraju blisko 600. Od września z ich usług skorzystało ponad 2 mln Polaków. Dodatkowo Zakład ciągle dopasowuje usługi do najbardziej palących potrzeb klientów. Po doradcach emerytalnych przyszedł czas na doradców płatników składek, a niedawno doradców do spraw elektronicznych zwolnień lekarskich – e-ZLA.

 

W niecałe 2,5 roku za pośrednictwem platformy internetowej klienci złożyli w ZUS 9,1 mln wniosków. Za pośrednictwem elektronicznego oprogramowania Płatnik Zakład przyjął w tym czasie 163 mln dokumentów ubezpieczeniowych. Rośnie liczba obsługiwanych przez ZUS połączeń telefonicznych. W ubiegłym roku było to już 3,7 mln, czyli o 400 tys. więcej niż w 2016 r. Do końca maja tego roku pracownicy Centrum Obsługi Telefonicznej obsłużyli już blisko 2 mln połączeń.

 

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ma w granicach 25 mln klientów: ubezpieczonych, emerytów i rencistów oraz płatników składek – najczęściej przedsiębiorców. Każdego roku przez sale obsługi klientów w całej Polsce przewija się ponad 20 mln osób. W 2016, 2017 i pierwszych pięciu miesiącach 2018 r. ZUS obsłużył na swoich salach 48,5 mln klientów. Najwięcej z nich, bo prawie 19 mln stanowili emeryci i renciści.

Sebastian Szczurek
Rzecznik Regionalny ZUS
województwa opolskiego

 

Źródło: informacja prasowa opolskiego ZUS

Komentarze są zamknięte