Samorząd lekarski bardzo źle zareagował na ministerialny zakaz zgłaszania uwag, co do funkcjonowania systemu ochrony zdrowia podczas obecnego kryzysu.
Nie czas dyskutować o tym, czy taki zakaz jest dopuszczalny prawnie i moralnie, choć trzeba będzie pewnie do tego we właściwym czasie wrócić. Dziś należy skoncentrować się na realiach. Jeśli lekarze i inni pracownicy ochrony zdrowia nie mogą komentować sytuacji, to trzeba utworzyć stosowny kanał poufnego a nawet anonimowego zgłaszania nieprawidłowości i braków. Inaczej skąd rządzący mają się o tym dowiedzieć?
Posłowie w związku z kwarantanną nie będą mieć w najbliższym czasie chyba za dużo pracy, celowe byłoby zatem, gdyby zajęli się przyjmowaniem i przekazywaniem takich sygnałów. Także po to, by na podstawie informacji o problemach działania systemu w kryzysie, przygotować projekty ustaw naprawdę reformujących ochronę zdrowia.
CZYTAJ WIĘCEJ:
Trzeba powrócić do postulatu likwidacji NFZ
Polacy solidarni – Pożyczka Narodowa 2020
Apelujemy o podjęcie takiej aktywności przez parlamentarzystów. Pomóżcie lekarzom chociaż w ten sposób. Przekażcie informację, gdzie i jak mogą zgłaszać swe uwagi, problemy, skoro nie wolno im czynić tego publicznie. A reforma systemu powinna być naprawdę głęboka. Powtórzmy po raz kolejny. Jak już wyjdziemy z obecnego kryzysu, trzeba wrócić do postulatów obecnie rządzącej ekipy sprzed 2015 roku: NFZ musi zostać zlikwidowany. To układ kompletnie niewydolny i jak widać przez pryzmat ostatnich pięciu lat nawet nie bardzo nadający się do naprawiania.
Ryszard Skotniczny *
30.03.2020
* Pełnomocnik Zjednoczenia Chrześcijańskich Rodzin na Podkarpaciu
Pracownicy służby zdrowia powinni dysponować kanałem zgłaszania nieprawidłowości i braków. To jest bardzo ważny głos i ważny komunikat. W wielu placówkach zdrowia, toleruje się miernoty, bo ktoś polecił, bo ktoś kogoś zna…A chodzi o podstawową zasadę…jesteś dobry w tym co robisz…a chodzi o ochronę zdrowia, to awansujesz…jak jesteś słaby – ustąp, aby dać szansę innym, zdolniejszym…Bo tu chodzi o coś najdroższego…Zdrowie i życie pacjentów…Ten kto nie rozumie tego…nigdy nie powinien zarządzać jednostkami zdrowotnymi…mam na myśli wszystkie szczeble tej bardzo odpowiedzialnej dla ludzkości służby…Ku przejrzeniu i naprawie służby zdrowia…
Pracownicy służby zdrowia powinni dysponować kanałem zgłaszania nieprawidłowości i braków. To jest bardzo ważny głos i ważny komunikat. W wielu placówkach zdrowia, toleruje się miernoty, bo ktoś polecił, bo ktoś kogoś zna…A chodzi o podstawową zasadę…jesteś dobry w tym co robisz…a chodzi o ochronę zdrowia, to awansujesz…jak jesteś słaby – ustąp, aby dać szansę innym, zdolniejszym…Bo tu chodzi o coś najdroższego…Zdrowie i życie pacjentów…Ten kto nie rozumie tego…nigdy nie powinien zarządzać jednostkami zdrowotnymi…mam na myśli wszystkie szczeble tej bardzo odpowiedzialnej dla ludzkości służby…Ku przejrzeniu i naprawie służby zdrowia…