Małopolska Konserwator Zabytków doktor habilitowana Monika Bogdanowska zapowiada wpisanie do rejestru zabytków krakowskich alei Juliusza Słowackiego, Adama Mickiewicza i Zygmunta Krasińskiego – poinformowało Radio Kraków.
Ma to być tak zwany wpis obszarowy, który pozwoli zwiększyć ochronę nad tym ciągiem komunikacyjnym traktowanym jako całość.
Zdaniem Bogdanowskiej jest to jedno z najwybitniejszych osiągnięć międzywojennej urbanistyki, a na szczególną uwagę zasługują perełki architektury modernizmu: Biblioteka Jagiellońska i główny gmach Muzeum Narodowego. Dodatkowym walorem są dwa place: Inwalidów i przed Muzeum powiązane widokowo z kopcem Tadeusza Kościuszki.
Procedura wpisu do rejestru może potrwać nawet kilka lat.
Wpis obszarowy nie ogranicza prowadzenia remontów i nie wchodzi niejako do wnętrz kamienic. Daje jednak możliwość kontroli przebudowy czy rozbudowy na chronionym terenie. Każda zmiana musi być konsultowana z urzędem konserwatorskim. Jak dodaje Bogdanowska, jej przeprowadzenie jest dla niej jednym z głównych celów”
– czytamy na stronie internetowej krakowskiej rozgłośni.
Pozytywnie ocenił ten pomysł historyk architektury i członek zarządu Fundacji Instytut Architektury Michał Wiśniewski.
Tutaj znajduje się wiele cennych budynków z okresu międzywojennego. Nie wszystkie są w rejestrze zabytków. Co więcej, miasto Kraków do dzisiaj nie przygotowało miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla terenów przy Alejach. To skutkuje wieloma niekorzystnymi zmianami w tym fragmencie miasta: nadbudowami kamienic, nowymi inwestycjami, które kłócą się z interesem publicznym”
– wyjaśnił w rozmowie z RK.
Władze Krakowa mają jednak plany poprowadzenia przez aleje Trzech Wieszczów linii tramwajowej i nie zamierzają się z nich wycofać.
Dopóki nie ma oficjalnej informacji o wpisie do rejestru zabytków, nie rezygnujemy z tego pomysłu. Eksperci przygotowują koncepcję budowy linii tramwajowej łączącej Nowy Kleparz z placem Inwalidów. Jest to przez nas uzasadniane koniecznością odciążenia przeciążonej sieci tramwajowej na obszarze Starego Miasta. Nawet jakbyśmy zwiększali liczbę taboru w tym obszarze, nie ma odpowiedniej przepustowości. Po remontach ulic Królewskiej i Karmelickiej widzimy, że taki bypass w zakresie przebiegu tramwaju jest konieczny. W takiej sytuacji można puścić tak tramwaj w przypadku remontów, co będzie się powtarzać”
– powiedział Radiu Kraków zastępca prezydenta Krakowa Jerzy Muzyk.
Czy da się pogodzić te dwa zamierzenia?
Jerzy Bukowski*
*Filozof, autor „Zarysu filozofii spotkania”, piłsudczyk, harcerz, publicysta, rzecznik Porozumienia Organizacji Kombatanckich i Niepodległościowych w Krakowie, przewodniczący Komitetu Opieki nad Kopcem Józefa Piłsudskiego w Krakowie, były reprezentant prasowy śp. pułkownika Ryszarda Kuklińskiego w Kraju