Miejski Zakład Komunikacyjny w Kędzierzynie-Koźlu od lat dziewięćdziesiątych przechodzi ciągłym przemianom. Owe zmiany nabrały tempa sześć lat temu, kiedy to przeszedł na emeryturę „stary wiarus”, dyrektor Antoni Capała. Jego miejsce zajęła młoda, zdolna i ambitna Joanna Koziarska i to na niej spoczął obowiązek dostosowania przedsiębiorstwa do wymagań XXI wieku. Wymieniono tabor, część wiat przystankowych, stworzono czytelną stronę internetową zakładu oraz udostępniono rozkład jazdy praktycznie z każdego przystanku w Kędzierzynie-Koźlu a ostatnio wprowadzono nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej, dzięki któremu przez telefon komórkowy będzie można sprawdzić za ile minut przyjedzie na dany przystanek autobus.
Jednakże najsłabszym ogniwem zakładu, który przeszedł duże zmiany, jest tzw. czynnik ludzki, któremu często brakuje empatii i dobrych manier w stosunku do pasażerów, a w szczególności do osób starszych i niepełnosprawnych. Sporo kontrowersji budzi także polityka sprzedaży biletów. Po remontach głównych arterii Kędzierzyna-Koźla brakuje punktów sprzedaży, między innymi na ul. Kozielskiej, w okolicach dworca PKP w Kędzierzynie-Koźlu oraz w odległych od centrum miasta dzielnicach. Zapytaliśmy o te sprawy rzecznika prasowego UM K-K Jarosława Jurkowskiego. Oto odpowiedzi. – W okolicy dworca kolejowego w Kędzierzynie-Koźlu istnieje możliwość dokonania zakupu biletów na przejazd autobusami komunikacji miejskiej – w saloniku prasowym „U Pateckich” przy ul. Grunwaldzkiej. Biletomat zlokalizowany przy alei Jana Pawła II jest nieczynny – trwa jego odbiór od dostawcy. Dostawca biletomatów nie otrzymał jakiegokolwiek wynagrodzenia za nie z powodu braku protokolarnego odbioru, stanowiącego podstawę do wystawienia faktury. Wynagrodzenie ustalone w umowie z dostawcą biletomatów obejmuje również dostarczenie przez niego niezbędnego oprogramowania. Z powodu ich nieodebrania biletomaty nie zostały uruchomione. Nie ma więc sprzedaży biletów.
– Czy jest Pani zadowolona z działalności kierownictwa MZK w kontekście kultury obsługi kierowców wobec pasażerów oraz dystrybucji biletów na terenie Kędzierzyna-Koźla? Pani prezydent ustami Jarosława Jurkowskiego odpowiada:
– Prezydent Sabina Nowosielska pozytywnie ocenia działalność spółki MZK i jej kierownictwa. Uwagi na temat działalności miejskiego przewoźnika, jakie trafiają do urzędu miasta, dotyczą głównie zmian w rozkładzie jazdy.
No i w porządku. Z tym, że do saloniku „U Pateckich z przystanku przy dworcu PKP w Kędzierzynie-Koźlu jest ok 250 metrów. A odbiór biletomatów od dostawcy trwa już półtorej roku. Wypada więc zadać pytanie: czy zostaną naliczone dostawcy biletomatów kary umowne, bo według nas kontrakt na ich dostarczenie nie został zrealizowany w terminie.
Tekst i foto: Wiktor Sobierajski
A mnie udało się kupić bilet w biletomacie w ostatni weekend :)
W weekend biletomat działał :) huraaaaaa