Złote Lata to kolejna odsłona kampanii edukacyjno-informacyjnej Senior Znaczy Szacunek realizowanej przez Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej. Jej celem jest propagowanie bezpiecznych i świadomych wyborów konsumenckich, także w zakresie dostawców mediów. Inicjatywa skierowana jest do mieszkańców południowej części Polski.
Kampania Senior Znaczy Szacunek dotyka kwestii związanych z poprawą bezpieczeństwa społeczności senioralnej na wielu różnych płaszczyznach życia. Porusza tematy zakupów przez Internet czy telefon, nieuczciwych sprzedawców energii i tego, jak ich identyfikować oraz wielu innych wyzwań, które stawia przed tą grupą szybko zmieniający się świat. Zadaniem programu jest przede wszystkim edukacja i zwiększanie wiedzy seniorów odnośnie ich praw jako konsumentów.
Wszystkie podejmowane przez KIGS działania mają na celu poprawę bezpieczeństwa osób starszych, które według statystyk są najbardziej narażone na ataki oszustów. Niestety seniorzy wciąż stają się łatwym celem naciągaczy – podkreśla Marzena Rudnicka, Prezes Zarządu Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej. Zjawisko to potwierdza także firma TAURON Polska Energia – główny partner akcji, do którego regularnie napływają zgłoszenia od poszkodowanych w podobny sposób osób. Jako jeden z największych dostawców energii elektrycznej w regionie, spółka stale inicjuje działania, które mają pomóc w zbadaniu poziomu świadomości konsumenckiej, a także w ocenie skali tego, jak wiele należy jeszcze zrobić, by seniorzy czuli się doinformowani i bezpieczni.
Inicjatywa Złote Lata jest jesienno-zimową odsłoną programu Senior Znaczy Szacunek. W jej ramach, z początkiem października na antenie radiowej Jedynki swoją premierę miało 10-odcinkowe edukacyjne słuchowisko „Złote Lata”. Jego bohaterowie – para seniorów – Hanna i Zenon, w humorystycznym tonie dzielą się ze słuchaczami problemami życia codziennego i rozmawiają o tym, jak je rozwiązać. Każdy z wyemitowanych do tej pory odcinków dostępny jest również na stronie internetowej KIGS. Dodatkowo, aby zachęcić seniorów do udziału w kampanii i jak najszerzej dotrzeć z przekazem edukacyjnym do ich społeczności, 10 grudnia rozpoczął się międzypokoleniowy konkurs „Złote Lata”. Jego formuła ma służyć sprawdzeniu poziomu wiedzy osób powyżej 55 roku życia m.in. w zakresie prawa odstąpienia od umowy, angażując do wspólnej aktywności również młodzież.
Konkurs „Złote Lata” skierowany jest do osób zamieszkujących województwa opolskie, małopolskie, śląskie i dolnośląskie. Ma charakter międzypokoleniowej zabawy, za udział w której można zdobyć atrakcyjne nagrody. Zadanie konkursowe polega na rozwiązaniu quizu składającego się z 20 pytań, z czego 10 skierowanych jest do osób młodych i 10 – do starszych. Uczestnicy odpowiadają na nie w czasie rzeczywistym, bez możliwości powrotu i zmiany odpowiedzi. Pomoc młodzieży jest tu więc niezbędna, nie tylko przy technicznych aspektach konkursu, jak wypełnienie formularza, lecz także przy prawidłowym i jak najszybszym udzielaniu odpowiedzi. Punkty przyznawane są bowiem zarówno za trafność, jak i czas rozwiązania quizu.
Pierwsza edycja kampanii Senior Znaczy Szacunek odbyła się jesienią 2017 r., na samych tylko wykładach Seniorze nie daj się oszukać gromadząc ponad 2000 osób. Osiem milionów Polaków usłyszało o akcji dzięki promocji w telewizji i lokalnych mediach.
Druga odsłona rozpoczęła się w maju 2018 r. W ramach akcji organizowane są warsztaty i wykłady z zakresu edukacji zdrowotnej, technologicznej oraz świadomości konsumenckiej we współpracy z Uniwersytetami Trzeciego Wieku, urzędami miast i instytucjami miejskimi oraz pozostałymi partnerami kampanii. Głównym partnerem programu Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej Senior Znaczy Szacunek jest firma TAURON.
Więcej informacji na temat kampanii dostępnych jest na stronie www.seniorznaczyszacunek.pl. Informacje dotyczące konkursu znajdują się pod adresem: www.zlote-lata.pl.
Informacja prasowa za:
Kinga Kaźmierczak