Europejski Barometr Odpowiedzialnej Jazdy 2018

PAC

Fundacja VINCI Autoroutes przedstawiła wyniki tegorocznej edycji Europejskiego Barometru Odpowiedzialnej Jazdy. To szeroko badanie zrealizowane zostało przez IPSOS i objęło 11 038 europejskich kierowców z 11 państw Unii Europejskiej. Jego celem jest przedstawienie zachowania Europejczyków za kółkiem.

Badanie pozwala rozpoznać niebezpieczne zachowania oraz dobre praktyki, i przyczynić się do odpowiedniego ukierunkowania komunikatów dotyczących zapobiegania wypadkom drogowym w każdym kraju.

 

Liczba osób zabitych na europejskich drogach spadła o 2% w roku 2016 i o kolejne 2% w roku 2017. Choć te dwa ostatnie lata napawają optymizmem, Unii Europejskiej trudno będzie osiągnąć ambitny cel dwukrotnego zmniejszenia liczby osób ponoszących śmierć na drogach między rokiem 2010 a 2020. Wszechobecność urządzeń mobilnych za kierownicą stoi w sprzeczności ze zwiększoną świadomością ryzyka wynikającego z nieuwagi.

Nieuwaga uznawana jest przez Europejczyków za jedną z głównych przyczyn wypadków śmiertelnych na drogach wraz z prowadzeniem pojazdu pod wpływem alkoholu lub środków odurzających (56%, bez zmian). Uważa tak 54% (-3 pkt) Europejczyków i 34% Polaków. Ponadto Polacy najczęściej uznają nadmierną prędkość
(58%) za znaczący czynnik wypadków śmiertelnych.

Mimo że 84% Europejczyków potwierdza swoją gotowość do zrezygnowania ze wszelkich rozmów telefonicznych w czasie prowadzenia pojazdu (z zestawem głośnomówiącym lub bez niego) aby zmniejszyć liczbę zabitych na drogach, korzystanie za kierownicą z urządzeń połączonych z internetem nadal się rozpowszechnia. Przedmioty te weszły do użytku codziennego i trudno się z nimi rozstać nawet za kółkiem, jednak prowadzą one do wielu niebezpiecznych zachowań, ze względu na odwrócenie uwagi kierowcy (1). Praktyki te są bardziej lub mniej powszechne w różnych krajach. Należy zauważyć, że Polska sytuuje się powyżej średniej europejskiej.

Niebezpieczne i niekulturalne zachowanie zawsze przypisuje się innym kierowcom: samozadowolenie Europejczyków przeważa nad samokrytyką.

81% (+1 pkt) Europejczyków przyznaje, że odczuwało już strach przed agresywnym zachowaniem za strony innego kierowcy. Jest to obawa obecna również w Polsce (75%).

Europejczycy są niezwykle krytyczni wobec swoich rodaków, a Polacy celują w tym względzie. 83% Europejczyków (91% Polaków) używa przynajmniej jednego negatywnego przymiotnika, aby scharakteryzować pozostałych kierowców. Są oni „nieodpowiedzialni” zdaniem 47% Europejczyków (62% Polaków), „zestresowani” zdaniem 34% Europejczyków (22% Polaków), „agresywni” według 31% Europejczyków (36% Polaków), a nawet „niebezpieczni” w opinii 30% Europejczyków (41% Polaków). Polacy bardzo rzadko opisują pozostałych kierowców jako uważnych, spokojnych, uprzejmych lub wrażliwych (odpowiednio 8%, 8%, 10% i 3%).

Z kolei oceniając swoje własne zachowanie za kierownicą wykazują się oni daleko idącą pobłażliwością (97% Europejczyków i 99% Polaków przyznaje sobie przynajmniej jedną pozytywną cechę). Europejczycy bardzo pozytywnie oceniają swoje własne zachowanie za kółkiem, uznając się przede wszystkim za uważnych (74% w Europie i do 70% w Polsce), spokojnych (57%, a 68% w Polsce) oraz uprzejmych (26%, a 29% w Polsce). Dużo rzadziej kwestionują swój styl jazdy (jedynie 14% Europejczyków i 11% Polaków używa choć jednego negatywnego określenia, aby opisać swoje zachowanie za kierownicą). 11% uznaje się mimo wszystko za zestresowanych (8% w Polsce), a nawet za agresywnych (3% w Europie i 2% w Polsce). Jedynie 1% uważa się za nieodpowiedzialnych za kierownicą.

 

50% Europejczyków (+4 pkt) i 51% Polaków (+8 pkt) przyznaje, że zdarza im się nadużywać klaksonu wobec denerwujących ich kierowców. Ponadto 56% Europejczyków (+2 pkt) i 41% Polaków przyznaje, że zdarza im się przeklinać na innych kierowców. 33% (+9 pkt) Polaków (i 34% Europejczyków) stwierdza również, że zdarza im się wyprzedzać prawą stroną na autostradzie, a 27% celowo jedzie bardzo blisko pojazdu denerwującego ich kierowcy (32% w Europie). Polacy są rekordzistami, jeśli chodzi o odsetek kierowców (29%) wysiadających z pojazdu, aby rozmówić się z innym kierowcą (17% w Europie).

Polacy uznają, że średnia liczba niekulturalnych zachowań wynosi 1,8 na 5 (+0,2 pkt).

 

67% Polaków uznaje jazdę pod wpływem alkoholu lub substancji odurzających za główną przyczynę wypadków śmiertelnych na drogach (26% na autostradach). 4% polskich kierowców przyznaje, że zdarza im się wsiąść za kierownicę kierownicę po spożyciu niedozwolonej ilości alkoholu, jeśli nie odczuwają jego efektów, zaś 3% przyznaje, że zdarzało im się prowadzić po wypaleniu marihuany lub zażyciu narkotyków.

Zauważmy, że Polacy rezygnują z prowadzenia pojazdu po wypiciu średnio 1,4 kieliszka, co jest poziomem niższym niż średnia europejska.

 

 

oprac. (pac),  Niezależna Gazeta Obywatelska w Bielsku – Białej / na podstawie info Fundacji VINCI Autoroutes

(1) Przy prędkości wynoszącej 130 km/godz. droga hamowania w przypadku wystąpienia jakiegoś zdarzenia jest dłuższa średnio o 100 metrów (czyli 33%) w porównaniu z sytuacją, w której kierowca nie prowadzi rozmowy telefonicznej – Badanie Ci2N Uniwersytetu w Strasburgu dla Fundacji VINCI Autoroutes – 2014.

Komentarze są zamknięte