Tak zatytułowaną kampanię informacyjno-społeczną – mającą na celu wspieranie rynku turystycznego w stolicy Małopolski i lokalnych przedsiębiorców – rozpoczęły władze podwawelskiego grodu.
– Kraków od lat jest najbardziej rozpoznawalną polską marką miejską na świecie, a badania mówią, że około 10 procent jego mieszkańców swój biznes opiera o usługi turystyczne oraz z nimi związane. Dlatego dla Krakowa tak ważne jest, by stopniowo i rozważnie odbudowywać rynek turystyczny po ustaniu pandemii koronawirusa – powiedział prezydent miasta profesor Jacek Majchrowski portalowi Magiczny Kraków.
Poza rządowymi programami, które będą lub już są wdrażane, ale także programami własnymi, takimi, jak <Pauza> czy <Kultura odporna”>, miasto będzie wspierało działalność lokalnych przedsiębiorców. By jednak móc odbudować rynek turystyczny, miasto skupia się na nowej koncepcji, zmieniając myślenie o tym, kim jest turysta w Krakowie”
– czytamy w portalu.
Operatorem podzielonej na trzy obszary kampanii będzie Krakowskie Biuro Festiwalowego we współpracy z Wydziałami Turystyki, Komunikacji Społecznej oraz Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Miasta Krakowa. Głównym celem zaplanowanych działań jest pobudzenie lokalnej gospodarki i włączenie mieszkańców Krakowa w proces przywracania miastu miana turystycznej stolicy Polski.
Pierwszy obszar o nazwie „Wydarzenia otwarte” stanowi formę zaproszenia wszystkich mieszkańców Krakowa do ponownego odkrywania miasta. Specjalnie dla nich zostaną zaktualizowane trasy zwiedzania, dzięki którym będą mogli zobaczyć najpiękniejsze miejsca, zabytki i atrakcje, a także skorzystać z oferty przedsiębiorców płacących podatki w Krakowie.
Tematyczne spacery z obszaru literatury, muzyki, filmu, rzemiosła, rękodzieła, miejsc pamięci, historii Krakowa, będą prowadzone przez profesjonalnych przewodników, entuzjastów, artystów, aktywistów, literatów. Równolegle będą odbywać się różne, otwarte wydarzenia kulturalne i społeczne, takie, jak kina samochodowe, pikniki, małe koncerty. Wszystko z zachowaniem należytych zasad bezpieczeństwa”
– napisano na stronie https://www.krakow.pl/.
Drugi obszar to wszelkiego rodzaju warsztaty. Zaangażują się w nie firmy, instytucje i osoby, które prowadzą takie formy działalności edukacyjnej.
Dzięki temu niewielkim kosztem mieszkańcy Krakowa będą mogli nauczyć się czegoś nowego, poszerzyć wiedzę i umiejętności i całymi rodzinami oraz grupami znajomych wypełniać w atrakcyjny sposób swój czas, a lokalni przedsiębiorcy rozpoczną normalne funkcjonowanie i prowadzenie swoich biznesów. To sposób na uruchomienie lokalnej gospodarki także w obszarze turystyki”
– czytamy w portalu.
Trzeci obszar wypełnią działania oparte na dzieleniu się zdjęciami i materiałami video z warsztatów, spacerów i otwartych imprez w mediach społecznościowych z hashtagami #badzturystawswoimmiescie oraz #zwiedzajkrakow. Dzięki temu Kraków pokaże całemu światu, że żyje, jest otwarty, gościnny i przygotowany na powrót do nowej rzeczywistości.
Kampanii „Bądź turystą w swoim mieście – zwiedzaj Kraków” będą towarzyszyć liczne konkursy na Instagramie oraz na Facebooku. Tam też będą udostępniane zdjęcia i filmy mieszkańców.
Wszyscy zainteresowani współpracą w ramach tej kampanii społecznej proszeni są o kontakt z Krakowskim Biurem Festiwalowym. W jego strukturach zostali wyznaczeni koordynatorzy obszarów: muzyka, film, literatura, rękodzieło, rzemiosło, turystyka, działania lokalne oraz gastronomia, którzy będą zbierali informacje o podmiotach zainteresowanych zaproszeniem krakowianek i krakowian do skorzystania z ich oferty.
Już wkrótce swoją działalność wznowi oficjalna sieć informacji miejskiej i turystycznej InfoKraków, która obecnie, zgodnie z rozporządzeniami na szczeblu rządowym, musiała zawiesić prowadzone działania. Już teraz przygotowywane są bezpłatne materiały, z których będą mogli skorzystać wszyscy mieszkańcy. Zostanie udostępnionych około 150 tys. map turystycznych, a także 50 tys. sztuk mapy <Kids in Kraków>, dzięki której wraz z najmłodszymi mieszkańcami Krakowa będzie można przejść gotowe i interesujące trasy. Będą też przewodniki <Kids in Kraków> – obecnie w liczbie około 1500 sztuk. Wszystkie materiały będą także oczywiście dostępne w formie cyfrowej”
– napisał Magiczny Kraków.
Jerzy Bukowski*
*Filozof, autor „Zarysu filozofii spotkania”, piłsudczyk, harcerz, publicysta, rzecznik Porozumienia Organizacji Kombatanckich i Niepodległościowych w Krakowie, przewodniczący Komitetu Opieki nad Kopcem Józefa Piłsudskiego w Krakowie, były reprezentant prasowy śp. pułkownika Ryszarda Kuklińskiego w Kraju