Średni wiek krakowskich tramwajów wynosi 35 lat; 295 wagonów zostało wyprodukowanych w XX wieku, a 97 w XXI – tak wynika ze statystyk Zarządu Transportu Publicznego oraz Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego przytoczonych przez portal LoveKraków.
Najstarsze mają aż 60 lat (ponad 14-metrowe przyczepy do tzw. „wiedeńczyków”), a 56 od 57 do 59.
Dużą część floty MPK stanowią tramwaje E1 (<wiedeńczyki>), które zostały sprowadzone do Krakowa z Wiednia i poddane gruntowej modernizacji. 70 <wiedeńczyków> ma średnio 51 lat (najstarszy – 53 lata). Pojazdy zostały zakupione przez krakowskiego przewoźnika w 2003 roku”
– czytamy w portalu.
Znacznie młodsze są wagony NGT6 popularnie zwane Bombardierami, które pojawiły się na krakowskich torowiskach 20 lat temu. Najmłodsze to „Krakowiaki”, które liczą sobie 4 lata. Na zlecenie MPK bydgoska fabryka PESA wyprodukowała ich 36 w 2015 roku.
Z danych udostępnionych przez MPK wynika, że równocześnie we wszystkich tramwajach jest 18,5 tysiąca miejsc siedzących oraz 41,4 tysiąca miejsc stojących”
– napisano na stronie http://lovekrakow.pl
Jerzy Bukowski*
*Filozof, autor „Zarysu filozofii spotkania”, piłsudczyk, harcerz, publicysta, rzecznik Porozumienia Organizacji Kombatanckich i Niepodległościowych w Krakowie, przewodniczący Komitetu Opieki nad Kopcem Józefa Piłsudskiego w Krakowie, były reprezentant prasowy śp. pułkownika Ryszarda Kuklińskiego w Kraju