Czy doczekamy się nowoczesnych pociągów na Opolszczyźnie?

Autor Obywatelski
Wnętrze pociągu Volcano. Co na to przedstawiciele Przewozów Regionalnych?

Wnętrze pociągu Volcano. Co na to przedstawiciele Przewozów Regionalnych?

Symbolem włoskiej wyspy Sycylia jest niewątpliwie Etna. Wokół najwyższego wulkanu w Europie wije się regionalna linia wąskotorowa o długości 110 km i rozstawie szyn 950 mm (dla porównania w Polsce to 1435 mm). Pociąg Etneński łączy liczącą ponad 300 tys. mieszkańców Katanię z miejscowością Riposto. Nie ma znaczenia wyłącznie turystycznego. Przede wszystkim służy okolicznym mieszkańcom i umożliwia codzienne dojazdy do pracy i szkoły. Pierwszy odcinek został oddany do użytku w 1895 r.
Linia ma kształt podkowy i została tak pomyślana, by na dwóch krańcach dotrzeć do wybrzeża Morza Jońskiego. W ostatnich latach na części trasy przeprowadzono modernizację torów i stacji kolejowych. Kolejnym etapem jest wymiana taboru szynowego. Już 10 lat temu zdecydowano, że stare wysłużone wagony Pociągu Etneńskiego zastąpią nowoczesne składy.

Newag złożył ofertę i podpisał w grudniu 2013 r. umowę na dostawę czterech pociągów – z możliwością rozszerzenia jej o sześć kolejnych składów. Umowa warta jest 14 mln 760 tys. euro netto. W przeliczeniu na polską walutę daje to ponad 60 mln zł. Dzisiaj Włosi są zachwyceni polskimi pociągami. Pociągi Vulcano to spalinowe zespoły trakcyjne składające się z dwóch członów. Liczba miejsc siedzących wynosi 106. Spełniają rygorystyczne normy europejskie, są klimatyzowane, wyposażone w monitoring i toaletę z obiegiem hermetycznym, a także przystosowane do przewozu osób o ograniczonej sprawności.

Co ciekawe, nie są jednak pojazdami niskopodłogowymi. Tak bowiem zażyczył sobie przewoźnik. Pierwszy skład wyjedzie na tory we wtorek 24 maja i zabierze pierwszych pasażerów. Co ciekawe, będzie on dedykowany bardziej dla mieszkańców niż turystów.

za www.onet.pl

Wiktor Sobierajski

Komentarze są zamknięte