8 kwietnia 2015 roku w Opolskim Urzędzie Wojewódzkim odbyło się uroczyste wręczenie Decyzji o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej dla obwodnicy Nysy. Wojewoda Ryszard Wilczyński przekazał dokument ZRID na ręce Andrzeja Kałużnego, dyrektora Opolskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Umowa na zaprojektowanie i wybudowanie obwodnicy Nysy w ciągu dróg krajowych nr 46 i 41 została podpisana z wykonawcą 6 sierpnia 2014 roku. Obwodnica ma być gotowa w 32 miesiące od dnia podpisania umowy, czyli w drugiej połowie 2017 roku. Zadanie jest realizowane w systemie „Projektuj& Buduj”.
Obwodnica Nysy w liczbach:
307,44 miliona złotych – koszt robót budowlanych;
16,5 km długość obwodnicy – 7,4 km jako ciąg drogi krajowej nr 46 (droga dwujezdniowa) oraz 9,1 km jako ciąg drogi krajowej nr 41 (droga jednojezdniowa, na odcinku 4 km z dodatkowymi pasami do wyprzedzania – tzw. 2+1);
14 obiektów mostowych, w tym 383-metrowy most nad rzeką Nysą Kłodzką ze 100-metrowym przęsłem nurtowym, blisko 304-metrowa estakada nad planowanym Kanałem Ulgi oraz 2 obiekty nad istniejącymi liniami kolejowymi relacji Nysa – Opole oraz Nysa – Brzeg i Katowice – Legnica;
5 skrzyżowań drogowych, w tym 4 ronda średnie oraz węzeł drogowy na skrzyżowaniu obwodnicy z DK 46 w obrębie tzw. Górki Hanuszowskiej;
183 m – łączna długość 9 przejść dla płazów pod obwodnicą;
10 zbiorników retencyjnych i retencyjno-infiltracyjnych;
550 000 metrów sześciennych ziemi użyte do nasypów;
620 000 metrów sześciennych ziemi zostanie wykopanych;
160 000 ton masy bitumicznej;
29 000 metrów sześciennych betonu;
4 500 ton stali;
700 osób zatrudnionych w szczycie prac budowlanych;
Wykonawcą obwodnicy Nysy jest konsorcjum firm „Mota-Engil Central Europe S.A.” Kraków i „Himmel & Papesch Sp. z o.o.” Opole.
Cele inwestycji:
• wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza obszar zabudowy miejskiej
• stworzenie bezpiecznego odcinka dróg krajowych nr 46 i 41, zapewniających wysoki poziom bezpieczeństwa oraz komfort ruchu drogowego tranzytowego (ponadlokalnego), jak i ruchu drogowego lokalnego (źródłowego i docelowego)
• wybudowanie nowych odcinków dróg krajowych o parametrach zgodnych z obowiązującymi warunkami technicznymi.
Przyczyni się to do poprawy warunków bezpieczeństwa ruchu samochodowego, usprawnienia połączeń drogowych oraz wyprowadzenia ruchu tranzytowego z Nysy.
Korzyści bezpośrednie z powstania obwodnicy Nysy:
Obwodnica Nysy jest inwestycją o znaczeniu dla całego regionu. Spodziewane korzyści bezpośrednio wynikające z funkcjonowania obwodnicy to:
• przejęcie ruchu tranzytowego z istniejących ciągów dróg krajowych i wojewódzkich,
• oddalenie korytarzy poruszania się ruchu ciężkiego od obszarów zabudowanych,
• skrócenie czasu podróży,
• poprawa bezpieczeństwa ruchu – zarówno dla kierujących pojazdami, jak i mieszkańców Nysy,
• zmniejszenie ryzyka wypadków,
• oszczędności paliwa,
• zapewnienie komfortu jazdy,
• ograniczenie emisji spalin i hałasu w stosunku do obecnie eksploatowanych dróg,
• przyśpieszenie rozwoju przyległych terenów,
• skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi.
Funkcjonowanie nowego układu komunikacyjnego wpłynie pozytywnie na środowisko poprzez przejęcie znacznej części ruchu, który obecnie prowadzony jest ulicami Nysy, w tym ruchu szczególnie uciążliwych samochodów ciężkich. Spowoduje to poprawę klimatu akustycznego, bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza, gleby i wód na terenach znajdujących się w pobliżu dróg i ulic, które zostaną odciążone przez obwodnicę.
Zastosowanie nowoczesnych materiałów i technologii, w tym wysokiej jakości nawierzchni, systemów odwodnienia, systemów bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz efektywnych urządzeń ochrony środowiska (w tym urządzeń do podczyszczania wód opadowych, przejść dla zwierząt, nasadzeń zieleni, itd.) – przyczyni się do zmniejszenia uciążliwości obwodnicy dla środowiska oraz polepszy warunki bezpieczeństwa zarówno dla pieszych, jak i dla ruchu samochodowego.T
Chciałoby sie krzyknąć, och, ach co za wyczyn. A to tylko podpisanie zezwolenia.dlugo oczekiwanego.Czekamy.
http://wpolityce.pl/smolensk/240323-prof-binienda-i-dr-szonert-binienda-wojskowi-prokuratorzy-powinni-zdjac-polskie-mundury-i-zalozyc-rosyjskie