Jak zgłosić deweloperowi usterki w mieszkaniu? Najlepszym i najskuteczniejszym rozwiązaniem jest sporządzenie protokołu zgłoszenia usterek. Więcej szczegółów na ten temat znajdziesz w dzisiejszym artykule.
- Odbiór techniczny mieszkania – zgłoszenie usterek
- Co sprawdza się przy odbiorze technicznym mieszkania?
- Jak sporządzić protokół zgłoszenia usterek?
Mieszkanie z rynku pierwotnego po kupnie oraz dopełnieniu wszystkich formalności zostaje objęte tak zwaną rękojmią pięcioletnią. Oznacza to, że deweloper ma obowiązek usunąć każdą wadę i naprawić wszystkie usterki, które powstały w tym czasie. Oczywiście chodzi o te usterki, które są wynikiem niedociągnięć dewelopera. Jak zgłosić usterki do dewelopera? Odpowiadamy w niniejszym wpisie. Zapraszamy do zapoznania się z tematem.
Odbiór techniczny mieszkania – zgłoszenie usterek
Odbiór mieszkania to właściwie najważniejszy etap kupna lokalu. Dlaczego? Ponieważ to właśnie wtedy powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na nieruchomość oraz to, czy nie ma w nim żadnych wad i usterek, które jeszcze na tym etapie łatwiej usunąć. Jeśli chcesz mieć pewność, że każda wada zostanie dostrzeżona, warto w takiej sytuacji udać się na odbiór z osobą, która zna się na rzeczy.
Obecnie odbiór mieszkania a usterki to temat, który często przewija się podczas kupowania lokalu od dewelopera. Do najczęstszych usterek zalicza się zarysowane parapety i szyby, nieszczelne okna, złą akustykę czy liczba oraz niezgodne rozmieszczenie z planem dopływów, gniazdek, odpływów czy włączników.
Co sprawdza się przy odbiorze technicznym mieszkania?
W trakcie etapu, jakim jest odbiór mieszkania, nabywca ma prawo sprawdzić dokładnie swój lokal. Przede wszystkim sprawdź, czy deweloper wywiązał się ze swojej umowy i czy wybudowana nieruchomość oraz mieszkanie są zgodne z tym, co zostało uzgodnione w umowie. Przykładem może być zweryfikowanie metrażu lokalu. Zwróć uwagę również na to, czy mieszkanie jest zgodne ze standardem wykończenia. Oczywiście ważne jest, aby sprawdzić swój lokal w zakresie różnorodnych usterek i wad. Czy instalacja elektryczna została właściwie umiejscowiona? Czy wylewki i tynki są prawidłowo wykonane? Czy nie ma na ścianach pęknięć i rys.
Każdy odbiór techniczny kończy się spisaniem protokołu, w którym należy umieścić adnotacje na temat ewentualnych wad i usterek, które zauważyliśmy w trakcie odbioru. Jeśli wady te zostały dostrzeżone na tym etapie, deweloper ma 14 dni na to, aby odnieść się do tego faktu oraz 30 dni na usunięcie problemów, jeśli zostały one przez niego uznane.
Jak sporządzić protokół zgłoszenia usterek?
Jeśli interesuje Cię zgłoszenie usterki do dewelopera wzór, znajdziesz go na wielu stronach Internetowych. Taki protokół powinien zawierać datę jego spisania oraz zakupu lokalu, dane osoby, która zgłasza usterkę, numer telefonu, adres zamieszkania osoby zgłaszającej, a także dokładny opis usterki. Warto dołączać do tego również fotografie. Protokół należy oczywiście podpisać. W dokumencie powinno znaleźć się również miejsce na ewentualne stanowisko dewelopera, jego dane oraz na to, by miał miejsce napisać, czy uznaje wadę wraz z uzasadnieniem swojej decyzji i terminem usunięcia problemu. Jeżeli ktoś nie wie, na co zwracać uwagę podczas odbioru technicznego, to skorzystanie z pomocy przy odbiorze mieszkania na pewno mu się przyda. Dzięki temu przekazanie kluczy nie będzie się wiązało z ryzykiem, że podczas odbioru mieszkania pominęło się coś kluczowego, przez co protokół odbioru został źle wypełniony. Podobnie jest wtedy, gdy chodzi o odbiór domu. Tutaj rzeczy do sprawdzenia jest jeszcze więcej niż podczas odbioru technicznego mieszkania, a do protokołu odbioru można wpisać więcej rzeczy.