Za roku na rok rośnie liczba pijanych kierowców, a w raz z nimi powiększą się grono ofiar ginących na drogach. Trzeba wreszcie coś z tym zrobić!
Solidarna Polska podjęła kroki aby zmienić dotychczasową sytuację, w której bezkarność pijanych kierowców owocuje z roku na rok coraz większą ilością wypadków w okresach wzmożonego ruchu na drogach. SP przygotowała projekt ustawy zakładający konfiskatę samochodów kierowcom, którzy we krwi mają więcej niż 1 promil alkoholu oraz publikację ich wizerunku.
Podjęcie takich kroków zaowocuje poprawą bezpieczeństwa na polskich drogach. Jedna grupa nieodpowiedzialnych ludzi nie może narażać zwykłych kierowców na utratę zdrowia i życia, a w wypadkach spowodowanych przez pijaków giną całe rodziny. Niestety obserwujemy społeczne przyzwolenie dla wsiadania „po kieliszku” za kierownicę. Statystyki wskazują, że rocznie zatrzymuje się w Polsce ok. 80 tysięcy pijanych kierowców.
W 2007 roku, ówczesny minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro próbował wprowadzić zmiany dotyczące konfiskaty samochodu, które zostały jednak zablokowane w głosowaniu przez Platformę Obywatelską, a które od 5 lat mogłyby skutecznie chronić Polaków przed pijanymi kierowcami.
Od dziś Solidarna Polska rozpoczyna kampanię „STOP pijanym kierowcom”. Bazując na doświadczeniu innych państw, które wprowadzały takie przepisy, jesteśmy przekonani o ich skuteczności i będziemy zabiegać o poparcie naszego projektu przez inne kluby parlamentarne.
W ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U. z 1997 r., Nr 88, Poz. 553 z późn. zm.1) wprowadza się następujące zmiany:
W art. 115 po § 16 dodaje się § 16a w brzmieniu:
„§ 16a. Stan nietrzeźwości w stopniu wysokim w rozumieniu tego kodeksu zachodzi, gdy:
zawartość alkoholu we krwi przekracza 1,0 promil albo prowadzi do stężenia przekraczającego tę wartość lub
zawartość alkoholu w 1 dm3 wydychanego powietrza przekracza 0,5 mg albo prowadzi do stężenia przekraczającego tę wartość.”.
Art. 178 otrzymuje brzmienie:
„Art. 178. § 1. Skazując sprawcę, który popełnił przestępstwo określone w art. 173 § 2, 174 lub 177 znajdując się w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego albo zbiegł z miejsca zdarzenia, sąd orzeka karę pozbawienia wolności przewidzianą za przypisane sprawcy przestępstwo w wysokości od dolnej granicy ustawowego zagrożenia zwiększonego o połowę do górnej granicy tego zagrożenia zwiększonego o połowę.
§ 2. W wypadku określonym w § 1, jeżeli sprawca był w stanie nietrzeźwości w stopniu wysokim lub pod wpływem środka odurzającego, oraz w razie skazania za przestępstwo z art. 173 § 1 popełnione w warunkach określonych w § 1 orzeka się przepadek pojazdu mechanicznego prowadzonego przez sprawcę. Art. 44 § 5 i 8 stosuje się odpowiednio.
§ 3. W wypadku, gdy pojazd mechaniczny, o którym mowa w § 2, nie jest własnością sprawcy bądź nie można orzec jego przepadku z innych przyczyn faktycznych lub prawnych, sąd orzeka przepadek równowartości tego pojazdu.
§ 4. Jeżeli pojazd mechaniczny, o którym mowa w § 2, stanowi współwłasność, orzeka się przepadek udziału należącego do sprawcy lub przepadek równowartości tego udziału.
§ 5. Jeżeli szczególne względy przemawiają przeciwko orzeczeniu przepadku pojazdu mechanicznego lub jego równowartości, sąd zamiast przepadku orzeka nawiązkę.”.
W art. 178a po § 2 dodaje się § 3a w brzmieniu:
„§ 3a. W wypadku określonym w § 1, jeżeli sprawca był w stanie nietrzeźwości w stopniu wysokim lub pod wpływem środka odurzającego, sąd orzeka przepadek pojazdu mechanicznego prowadzonego przez sprawcę. Art. 44 § 5 i 8 oraz art. 178 § 3-5 stosuje się odpowiednio.”.
Po art. 178a dodaje się art. 178b w brzmieniu:
„Art. 178b. Wymierzając karę na podstawie art. 178 § 1 lub skazując za przestępstwo z art. 178a § 1 albo za przestępstwo z art. 173 § 1 popełnione w warunkach określonych w art. 178 § 1, sąd orzeka opublikowanie wizerunku sprawcy.”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie w terminie miesiąca od dnia ogłoszenia.
Autor: Patryk Jaki, Rzecznik Solidarnej Polski
Grubo ponad Połowę w policyjnych statystykach stanowią rowerzyści, którzy de facto stanowią dużo mniejsze zagrożenie niż kierujący autem.
Statystyki wg mojej oceny , nie są rzetelne. W kraju kolesiów, gdzie kierowcami są najczęściej ludzie „Na świeczniku” /,gdyż oni mają kasę na balangi/, – nie sposób zlikwidować pijanych kierowców
Policjant potraktuje ich pobłażliwie. Należy wprowadzić przepis o – bezwzględnym – pozbawieniu prawa jazdy na okres 5 lat, jeżeli jazda jest po pijanemu i narkotykach.
Założę się o Himalaje, ze na drogach będzie widoczny ład.