
Wiceprezes ZChR Paweł Czyż/X.com
Unia Europejska wdraża mechanizmy – jak SAFE – wspierające zamawianie broni nie przez pojedyncze kraje, ale przez ich grupy. W ten trend wpisuje się inicjatywa siedmiu europejskich krajów, które zdecydowały się na wspólne zamówienie setek nowych bojowych wozów piechoty CV90. Większość uczestników inicjatywy – Estonia, Finlandia, Holandia, Norwegia i Szwecja – to wcześniejsi użytkownicy tych pojazdów, którzy zdecydowali się na rozbudowę swojego parku CV90. Do tego grona dołączyła Litwa, która – wprowadzając do swojej armii nowy typ sprzętu bojowego – podjęła decyzję o długofalowych, liczonych nawet w dziesięcioleciach, następstwach. – podaje portal WP tech. – Słabość polskiej prezydencji w UE, rzekome mega-mocne argumenty Rafała Trzaskowskiego, pozycja Donalda Tuska oraz ogólny stan polskiego przemysłu zbrojeniowego spowodowały, że straciliśmy rynek zbytu dla BWP Borsuk, którego prototyp powstał w roku 2017, na rzecz zamówień przez liczne kraje Unii szwedzkiego CV90, którego prototyp wykonano w roku 1988. Obecny rząd nie potrafi skutecznie promować polskiej myśli technicznej i najwyraźniej nie ma nic do powiedzenia w sprawie zamówień sprzętu wojskowego przez grupy państw UE w ramach SAFE – powiedział NGO Paweł Czyż, wiceprezes Zjednoczenia Chrześcijańskich Rodzin.
MON zawarł już umowę wykonawczą na 111 egzemplarzy, a w planach jest zakup nawet 1400 (łącznie z pojazdami specjalnymi) wozów, Polska może pozostać jedynym użytkownikiem Borsuka na kontynencie. Lista państw, które – nawet tylko teoretycznie – mogłyby być zainteresowane polskim wozem, jest bardzo krótka.”
– podaje WP tech.
Bojowy Wóz Piechoty „Borsuk”

Prototyp BWP Borsuk z wieżą bezzałogową ZSSW-30 (2022)/foto Matthew A. Foster US Army
To polski bojowy wóz piechoty opracowany i rozwijany w ramach projektu Nowego Pływającego Bojowego Wozu Piechoty, realizowanego przez konsorcjum w składzie: Huta Stalowa Wola (lider), Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne SA, Wojskowe Zakłady Elektroniczne SA, Wojskowe Zakłady Inżynieryjne SA, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej, Wojskowa Akademia Techniczna, Akademia Sztuki Wojennej, Politechnika Warszawska, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych i Rosomak SA. Przedsięwzięcie zostało dofinansowanie w 2014 roku, z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
BWP „Borsuk” charakteryzuje się zdolnością pokonywania przeszkód wodnych pływaniem oraz zdolnością do działań w różnych warunkach terenowych i klimatycznych. BWP przeznaczony jest do wspomagania na polu walki i ochrony załogi i żołnierzy desantu przed ostrzałem pociskami z broni strzeleckiej i granatników przeciwpancernych, a także przed wybuchami min oraz improwizowanych ładunków wybuchowych.
Opancerzenie zapewnia poziom ochrony na poziomie 4 z przodu kadłuba, boków kadłuba na poziomie 3 i wieży na poziomie 2, oraz odporność na wybuchy na poziomie 3a/3b według normy STANAG 4569.
„Borsuk” uzbrojony jest w armatę Mk 44S Bushmaster kalibru 30 mm, podwójną wyrzutnię PPK Spike, oraz sprzężony uniwersalny karabin maszynowy UKM-2000C kalibru 7,62 mm. Uzbrojenie znajduje się w wieży bezzałogowej ZSSW-30.
Dane taktyczno-techniczne
- załoga: 3 (dowódca, działonowy, kierowca) + 6 żołnierzy desantu
- masa bojowa: 28 ton (wersja podstawowa)
- współczynnik mocy jednostkowej: 25,7 KM/t (przy masie 28 ton)
- Prędkość:
- Po drogach utwardzonych: 65 km/h
- W wodzie: 8 km/h
- długość całkowita: 7,6 m
- szerokość:
- z panelami opancerzenia: 3,4 m
- silnik wysokoprężny MTU 8V199 TE20 o mocy 720 KM
- zawieszenie hydropneumatyczne
Piotr Galicki
Dodaj komentarz