5 grudnia posłanka Platformy Obywatelskiej Anna Wojciechowska wygłosiła w Sejmie RP zaskakujące oświadczenie poselskie. Słowa polityk PO zabrzmiały tak, jakby reprezentowała … opozycję. „Miejscowość Gołdap, województwo warmińsko-mazurskie, ok. 20 tys. mieszkańców. Problemem jest brak połączenia kolejowego między Gołdapią a Ełkiem, to z kolei 60 tys. mieszkańców. Jest to olbrzymi problem, dlatego że ludzie nie mają czym dojechać do pracy, młodzi ludzie do szkół, również osoby starsze, niezmotoryzowane. W miejscowości jest słaba służba zdrowia, brakuje wielu oddziałów w lokalnym szpitalu. Bezrobocie wynosi około 10%. Miejscowość ma status miejscowości uzdrowiskowej, jest także miejsce uzdrowiskowe dla ok. 300 pensjonariuszy. I też jest problem z dostaniem się tam. To ma bardzo zły wpływ na rozwój gospodarczy, ma bardzo zły wpływ na mieszkanie w tym miejscu. W nowym programie „Kolej+” nie zostało to uwzględnione, nie ma planowanego tego połączenia.” – stwierdziła polityk PO. Na słowa Wojciechowskiej zareagował na swoim profilu w mediach społecznościowych wiceprezes Zjednoczenia Chrześcijańskich Rodzin i radny Rady Powiatu w Gołdapi Paweł Czyż. „Stanowisko Rady Powiatu w Gołdapi w zakresie reaktywacji linii kolejowej nr 41 na odcinku Gołdap – Olecko z 13 sierpnia 2024 roku, które poparłem w głosowaniu – cyt. fragment: „145 lat temu- 1 lipca 1879 roku oficjalnie ruszyła linia kolejowa Gołdap- Olecko- Ełk. Niestety ostatni pociąg osobowy trasę Olecko – Gołdap przejechał 23 maja 1998 roku natomiast do 30 czerwca 1998 roku odbywał się ruch towarowy.” Ministrem Transportu i Gospodarki Wodnej od 31 października 1997 roku do 8 grudnia 1998 roku był Eugeniusz Morawski z Unii Wolności. Wicemarszałkiem Senatu IV kadencji był Donald Tusk – wówczas UW. Premierem był Jerzy Buzek (wtedy AWS, dziś PO).” – napisał radny. „To samo środowisko polityczne likwidowało połączenia kolejowe, aby dziś je reaktywować. Tylko pozazdrościć „elastyczności” …” – dodał w swoim komentarzu samorządowiec.
Reaktywacja linii kolejowej Gołdap – Olecko bez szans na realizację?
Na sesji Rady Powiatu w Gołdapi w dniu 13 sierpnia br. przyjęliśmy w formie uchwały stanowisko dotyczące reaktywacji linii kolejowej nr 41 Gołdap – Olecko. W § 2 w/wym. uchwały wskazano spory katalog instytucji i osób, które sprawują w naszym kraju władzę wykonawczą lub ustawodawczą. Na tej samej sesji Rady odczytano uroczyście także apel w sprawie reaktywacji linii kolejowych wschodniej części Województwa Warmińsko-Mazurskiego podpisany m.in. przez Pana Starostę. Od tych ważnych wydarzeń minęło już kilka miesięcy. W mojej interpelacji z dnia 29 października br. w sprawie „możliwości braku realizacji przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej na liniach komunikacyjnych w Powiecie Gołdapskim” zapytałem Pana Starostę wprost, cyt. „Jakie stanowisko w sprawie rewitalizacji tej linii kolejowej przedstawił Prezes Rady Ministrów Donald Tusk po apelu z niedawnej nadzwyczajnej sesji Rady Powiatu w Gołdapi?”. W swojej odpowiedzi z 8 listopada na w/wym. interpelację – Pan Starosta – w tym zakresie nie udzielił odpowiedzi. Taki stan budzi moje podejrzenia, iż do dnia złożenia wspomnianej wyżej interpelacji, tj. 29 października br. żaden istotny organ władzy państwowej nie udzielił nam wsparcia w tej sprawie.”
– czytamy w zapytaniu radnego Pawła Czyża, które skierował 12 listopada do starosty gołdapskiego, które w całości można przeczytać w Biuletynie Informacji Publicznej Starosta Powiatowego w Gołdapi.
Radny ZChR zadał także konkretne pytania.
1. Czy w przedstawionej sprawie – podjętego stanowiska i odczytanego apelu – do Starostwa Powiatowego w Gołdapi do dnia 29 października br. wpłynęły formalne reakcje ze strony Prezydenta RP, Prezesa Rady Ministrów RP, konstytucyjnych ministrów – wskazanych w § 2 w/wym. uchwały, a także ze strony parlamentarzystów? Proszę o przesłanie mi kopii wystąpień, które w przedstawionej sprawie wpłynęły do Starostwa Powiatowego w Gołdapi.
2. Czy Starostwo Powiatowe w Gołdapi posiada wiedzę na temat jakichkolwiek środków finansowych z budżetu centralnego (względnie innych źródeł), które mają w roku 2025 być przeznaczone na reaktywację linii kolejowej nr 41 Gołdap – Olecko lub przygotowanie projektu takiej reaktywacji? Jeśli tak, to proszę o wskazanie skali przewidywanego wsparcia dla tego projektu w roku 2025.”.
Wydaje się, że na wątpliwości radnego w sprawie reaktywacji linii kolejowej Gołdap – Olecko odpowiedziała w swoim sejmowym wystąpieniu posłanka PO. Oświadczyła bowiem jasno, że „w nowym programie „Kolej+” nie zostało to uwzględnione, nie ma planowanego tego połączenia.” Warto podkreślić, iż na czele Rady Powiatu w Gołdapi stoi działacz PO Piotr Rant, a sama Platforma współrządzi powiatem gołdapskim.
Na koniec swojego wpisu w mediach społecznościowych wiceprezes Zjednoczenia Chrześcijańskich Rodzin Paweł Czyż lapidarnie podsumował oświadczenie posłanki partii Donalda Tuska. „To tyle na temat planów, efektów działań i skuteczności lokalnej Platformy Obywatelskiej” … – napisał radny Rady Powiatu w Gołdapi.
Piotr Galicki
Dodaj komentarz