Gołdap. Radny ZChR walczy o finansowanie lokalnych linii autobusowych

Zastępca Naczelnego

Radny Paweł Czyż/X.com

29 października – interpelację radnego adresowaną do starosty gołdapskiego Krzysztofa Kazanieckiego w sprawie możliwości braku realizacji przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej – złożył radny tego powiatu i wiceprezes Zjednoczenia Chrześcijańskich Rodzin Paweł Czyż. Wszystko rozpoczęła odpowiedź władz tego powiatu na inne zapytanie radnego Pawła Czyża z 15 października, w którym starosta Krzysztof Kazaniecki napisał, cyt. „Obecna trwa analiza wszystkich połączeń autobusowych realizowanych przez powiat gołdapski, która będzie podstawą do uruchomienia bądź kontynuacji w 2025 roku powiatowych przewozów pasażerskich. Nie jest to jedyny czynnik, gdyż realizacja tego zadania przez powiat gołdapski, możliwa jest przede wszystkim od uzyskania dofinansowania w ramach FRPA na realizację zadań własnych organizatorów w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej a także wsparcia tych zadań przez poszczególne gminy z terenu powiatu gołdapskiego. Na dzień dzisiejszy nie mamy informacji o możliwości uzyskania dofinansowani od Wojewody Warmińsko-Mazurskiego a co za tym idzie w projekcie budżetu powiatu na rok 2025 nie są planowane środki na przewozy autobusowe.”

„Winnych nie ma”

Władze powiatu gołdapskiego przesłały radnym 14 listopada projekt budżetu na rok 2025. Na utrzymanie 5 istniejących linii przewozów użyteczności publicznej wskazano zero złotych. Na posiedzeniu komisji stałej Rady Powiatu w Gołdapi w dniu 19 listopada pan starosta przekazał, że środków umożliwiających realizowanie transportu użyteczności publicznej na ten dzień nie ma. Dlatego złożyłem w tym samym dniu poprawkę do projektu budżetu, aby przekazać środki z innego zadania na ten cel. Zapowiedziałem też głosowanie przeciwko budżetowi w przedstawionej formie. W piątek, 6 grudnia otrzymałem pismo sygnowane przez starostę gołdapskiego, że 2 grudnia wojewoda warmińsko-mazurski ogłosił nabór na środki z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Problem w tym, że 2 stycznia 2025 busy współfinansowane przez samorząd powiatu gołdapskiego nie będą kursowały i nie wiadomo ile ta sytuacja się utrzyma. Starosta Krzysztof Kazaniecki deklaruje po rozpoznaniu wniosku do FRPA zmiany w budżecie w roku kolejnym i że rzekomo są środki własne na współfinansowanie tego zadania. Taka jednak obietnica bez konkretów ze strony rządowej to za mało. Będę głosował przeciwko projektowi takiego budżetu w obecnej formie. Szkoda, że za całą sytuację – jak zwykle – winnych nie ma. Chyba, że nastąpi nagłe cudowne przyspieszenie ze środkami rządowymi, których nie było. Teraz przecież sprawa stała się publicznie znana”

– powiedział Niezależnej Gazecie Obywatelskiej radny Paweł Czyż z Rady Powiatu w Gołdapi.

Kolei w powiecie gołdapskim nie ma, a busy zagrożone!

Niedawno, na sesji Rady Powiatu w Gołdapi publicznie apelowaliśmy o przywrócenie linii kolejowej Gołdap – Olecko. W uroczystej sesji brali udział parlamentarzyści Platformy Obywatelskiej oraz Polskiego Stronnictwa Ludowego. Skoro – jak wynika z odpowiedzi Pana Starosty – Wojewoda Warmińsko-Mazurski nie poinformował jeszcze o możliwościach dofinansowania w/wym. przejazdów pasażerskich w roku 2025, ani także nie pozyskano środków z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych … to zasadne jest pytanie o to, czy szumnie zapowiadana realizacja rewitalizacji linii kolejowej nie jest jedynie życzeniowym myśleniem władz samorządowych?

Na jednej z ostatnich sesji Rada Powiatu w Gołdapi wyraziła zgodę na emisję obligacji komunalnych na kwotę 3 mln PLN. Zatem wskazywanie, że Powiat Gołdapski nie jest w stanie sfinansować podstawowych potrzeb społecznych, m.in. dobrej komunikacji publicznej realizowanej przez Powiat jest czymś szokującym!

W związku z powyższym oświadczam, że jeżeli w projekcie budżetu na rok 2025 nie będzie środków na utrzymanie wszystkich linii autobusowych wymienionych w odpowiedzi Pana Starosty na moje zapytanie z 15 października to będę głosował przeciwko takiemu projektowi – niezależnie od innych pozytywnych jego elementów.”

– czytamy w interpelacji radnego Pawła Czyża z 29 października br.

Polityka po gołdapsku czyli „bezzasadne” po czasie …

Co istotne, w swoim piśmie z 6 grudnia starosta gołdapski Krzysztof Kazaniecki ocenia negatywnie inicjatywę zmiany budżetowej i pisze, że „wniosek Radnego Pana Pawła Czyża jest bezzasadny”. To ciekawe, gdyż chronologia wydarzeń jest tutaj nieubłagana.

15 października 2024 – radny Paweł Czyż składa zapytanie w sprawie „funkcjonowania linii komunikacyjnej o charakterze użyteczności publicznej na trasie Gołdap – Banie Mazurskie przez Skocze i Żabin”.

25 października 2024 – w odpowiedzi na zapytanie radnego starosta gołdapski Krzysztof Kazaniecki przekazuje, że nie ma środków w roku 2025 na funkcjonowanie przewozów autobusowych realizowanych przez ten powiat.

14 listopada 2024 – radni powiatu gołdapskiego otrzymują projekt budżetu na rok 2025 bez wskazania finansowania połączeń autobusowych.

19 listopada 2024 – na posiedzeniu komisji stałej Rady Powiatu w Gołdapi starosta oświadcza, że na ten dzień środków na utrzymanie linii komunikacyjnych w roku 2025 fizycznie nie ma.

19 listopada 2024 – radny Paweł Czyż składa wniosek o zmianę budżetową wskazując jako cel finansowanie komunikacji na 5 istniejących w roku 2024 liniach komunikacyjnych.

6 grudnia 2024 – starosta gołdapski Krzysztof Kazaniecki informuje o rozpisaniu konkursu przez wojewodę warmińsko-mazurskiego na środki z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.

Powstaje zatem pytanie. Czy gdyby radny Paweł Czyż nie podjął swojej interwencji, to czy w roku 2025 autobusy na 5 liniach komunikacyjnych współfinansowanych ze środków publicznych w powiecie gołdapskim mogłyby przewozić mieszkańców? Może byłoby nadal aktualne byłoby stanowisko starosty z 25 października 2024 roku, że środków na to publicznie ważne zadanie nie ma? Niechaj na to pytanie odpowiedzą sobie sami mieszkańcy tej części województwa warmińsko mazurskiego. Szczególnie ci starsi, chorzy, bez prawa jazdy, pojazdu, etc. …

Piotr Galicki

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *