Według firmy badawczej PMR od jesieni zeszłego roku było już w Polsce 20 dużych przetargów budowlanych, w których oferty znacznie przekraczały budżet inwestora.Jak pisze w swym raporcie firma badawcza PMR, „najwięksi zamawiający chwalą się rekordowymi budżetami na inwestycje zarówno w sektorze infrastruktury, jak i mieszkalnictwa”. Pojawia się jednak pytanie, czy uda się te inwestycje zrealizować lub przynajmniej zakończyć je na czas w sytuacji, gdy drastycznie rosną ceny materiałów budowlanych, w budownictwie brakuje rąk do pracy i jest też za mało firm podwykonawczych.
PMR wskazuje, że od kilkunastu miesięcy obserwujemy narastający problem z rozstrzyganiem przetargów, w których nawet najniższa cena ofertowa przewyższa założony budżet. W związku z tym zamawiający zmuszeni są ponownie szukać wykonawców lub zwiększać budżet inwestycji.
Tylko od początku ostatniego kwartału zeszłego roku PMR zarejestrowało około 20 przetargów z budżetami powyżej 20 mln zł, w których najtańsza oferta przewyższała oczekiwania zamawiających. Jednym z przykładów Muzeum Historii Polski na terenie Cytadeli Warszawskiej. Pod koniec stycznia, po otwarciu ofert, okazało się, że najniższa zaproponowana cena netto była o 17 proc. (ok. 66 mln zł) wyższa niż przyjęty budżet (393 mln zł).
Podobna sytuacja wystąpiła w przypadku przetargów na budowę obwodnicy Niemodlina (budżet: 181 mln zł; najniższa oferta: 215 mln zł; przekroczenie budżetu o 19 proc.) i jednej z linii tramwajowych we Wrocławiu (koszty odpowiednio: 148 mln zł, 193 mln zł, 30 proc.).
Rekordową różnicę między „najkorzystniejszą” ofertą a przyjętym budżetem odnotowano w Kielcach. Tam oferent zaproponował wykonanie rozbudowy dworca autobusowego za dwukrotnie wyższą sumę niż zakładało miasto (ok. 64 mln zł wobec 32 mln zł). Ponad 50-procentowe przekroczenie przewidywanych wydatków zarejestrowano również w przypadku rozbudowy Teatru Powszechnego i przebudowy pl. Wolności w Łodzi, prac budowlanych dla Wojewódzkiego Specjalistycznego Szpitala Dziecięcego w Olsztynie, budowy komendy Policji w Sosnowcu i przebudowy jednej z linii tramwajowych w Gdańsku. Większość z wymienionych przetargów najprawdopodobniej będzie unieważniona (lub już je unieważniono) i trzeba będzie rozpisać nowe.
Łączna suma zaplanowanych przez zamawiających budżetów w przetargach o wartości powyżej 20 mln zł i unieważnionych od początku 2018 r. sięga prawie pół miliarda złotych.
Źródło: PMR