Morawiecki: niezwykle ważna jest społeczna warstwa patriotyzmu gospodarczego

Autor Obywatelski

morawiecki-wicepremier-patriotyzm-gospodarka-l-szymanskiSystem oparty na kredytach i konsumpcji nigdy nie doprowadził do sukcesu gospodarczego, musimy w Polsce postawić na nowy model gospodarki, oparty o oszczędności, inwestycje i innowacje – mówił wicepremier Mateusz Morawiecki podczas gali „Polski Przedsiębiorca Roku 2015 Gazety Polskiej Codziennie”.

Galę uświetniła debata na temat patriotyzmu gospodarczego, z udziałem właśnie Morawieckiego, a także prezesa PKO BP Zbigniewa Jagiełły, prezesa ARP Marcina Chludzińskiego i przewodniczącego Kapituły „Teraz Polska” prof. Michała Kleibera.

Wicepremier Morawiecki mówił podczas debaty, że przez ostatnie 25-27 lat „brakowało patriotyzmu w ogóle i wciskani byliśmy w kąt pedagogiką wstydu, ale i polscy przedsiębiorcy za mało mieli z jednej strony wsparcia, a z drugiej zachęt do ekspansji międzynarodowej”.

Z kolei gospodarka opierała się przede wszystkim o zagraniczny kapitał, a przedsiębiorcy koncentrowali się na „adaptacji rozwiązań technologicznych” i „absorbcji know how” z zewnątrz. Za mało było natomiast oszczędności, za mało było inwestycji i związanych z nimi innowacji oraz eksportu – przekonywał.

Tymczasem taki model gospodarczy, dodał Morawiecki, oparty na coraz większej ilości kredytów zagranicznych i na konsumpcji nigdzie nie doprowadził do sukcesu.

„Wszystkie sukcesy to oszczędności, w oparciu oszczędności więcej inwestycji w innowacje (…) Jak patrzymy na fundamenty długotrwałego rozwoju, to jest najważniejsze” – podkreślał wicepremier.

Niezwykle ważna jest też, jego zdaniem, „społeczna warstwa patriotyzmu gospodarczego”. „Nie może być tak, że budzę się rano, zakładam amerykańskie dżinsy, chińskie tenisówki, niemiecką marynarkę, wsiadam do czeskiej skody, jadę do pracy, tam siadam za chińskim komputerem, wracam, włączam rosyjski gaz i otwieram wieczorem gazetę, rzadko kiedy polską i denerwuje się, gdzie jest ta dobra praca w Polsce” – mówił wicepremier.

Stopień patriotyzmu gospodarczego w poszczególnych krajach widać, zdaniem Morawieckiego, na przykładzie rynku leków – o ile w Niemczech produkty lokalnych koncernów farmaceutycznych zaspokajają 95 proc. rynku, a we Francji 96 proc., o tyle tylko 30 proc. leków kupowanych przez Polaków to leki polskie.

„Musimy zdecydowanie zmienić te trendy” – podkreślił Morawiecki.

Po debacie wręczono nagrody w ramach pierwszej edycji konkursu „Przedsiębiorca Roku 2015 Gazety Polskiej Codziennie”.

W kategorii „Innowator” zwyciężyli Małgorzata i Maciej Adamkiewiczowie (Adamed sp. z o.o.), w kategorii „Eksporter” wygrał Ryszard Florek (FAKRO), a w kategorii „Lider Przemysłu” najlepszy był Zenon Michaś (Spółdzielnia Mleczarska Lazur).

W kategorii „Małe i Średnie Przedsiębiorstwa” wygrali Paweł Szopa i Jakub Iwański (Red is Bad), a kategorie „Filantrop” wygrał Władysław Grochowski (Arche sp. z o.o.). Wyróżnienie redakcji „Gazety Polskiej Codziennie” otrzymał Karol Zarajczyk (Ursus SA).

Źródło: Codzienny Serwis Informacyjny PAP
wk/Kurier PAP

Źródło: www.kurier.pap.pl

jkg

Komentarze są zamknięte