Opolski Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w dniu 1 lipca 2016 roku podpisał umowy na przebudowę na ronda dwóch niebezpiecznych skrzyżowań – w Praszce (DK 45) i Karczowie (DK 46 i 94). Obie przebudowy realizowane są w ramach ogólnopolskiego Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych wdrażanego przez GDDKiA.
Skrzyżowanie „na grzybku” w Karczowie, to najniebezpieczniejsze w ostatnich latach skrzyżowanie na sieci dróg krajowych Opolszczyzny. Wymuszanie pierwszeństwa podczas włączania się do ruchu od strony Brzegu (z DK 94), nadmierna prędkość i łamanie zakazu wyprzedzania doprowadziło już w tym miejscu do dziesiątek kolizji i wypadków. Pochłonęły one wiele ofiar śmiertelnych. Kilkadziesiąt osób zostało tam w ostatnich latach ciężko rannych. W miejscu istniejącego rozległego skrzyżowania powstanie czterowlotowe rondo turbinowe o średnicy zewnętrznej od 45 do 65 metrów. Dla zwiększenia przepustowości powstanie bypass pozwalający wjechać na drogę krajową 94 w stronę Brzegu omijając na samo rondo.
W ramach przebudowy skrzyżowania w Karczowie powstaną także m.in. ścieżki pieszo-rowerowe, oświetlenie, urządzenia poprawiające bezpieczeństwo oraz znak zmiennej treści na wlocie do ronda od strony Opola. Świetlna tablica pozwoli informować kierowców o ewentualnych utrudnieniach na autostradzie. Widząc taki komunikat, kierowca będzie mógł zjechać na rondzie w kierunku Brzegu na DK 94, unikając w ten sposób wjeżdżania na węźle „Opole Zachód” na zakorkowaną autostradę. Nowe rondo będzie również monitorowane.
Koszt przebudowy skrzyżowania „na grzybku”, to 6,5 miliona złotych, a zadanie zrealizuje firma „M+” z Kędzierzyna-Koźla.
Druga z podpisanych umów dotyczy wybudowania ronda w Praszce na wylocie z miasta w kierunku Wielunia (skrzyżowanie drogi krajowej nr 45 i dwóch dróg powiatowych – ul. Kopernika i Szosa Gdańska). Przebudowa ma na celu poprawę bezpieczeństwa, umożliwienie swobodnego włączenia się do ruchu dla kierowców jadących od ul. Kopernika i Szosy Gdańskiej oraz uspokojenie ruchu na DK45 na tym odcinku. Rondo w Praszce kosztować będzie około 2,2 miliona złotych, a wybuduje go firma „Adac-Lewar” z Przystajni k. Kłobucka.
Oba ronda mają być gotowe w cztery miesiące od daty podpisania umowy, a więc w listopadzie 2016 roku.
Michał Wandrasz GDDKiA odzdział w Opolu