W końcu jest, długo oczekiwany, jeszcze dłużej zapowiadany regulamin budżetu partycypacyjnego w naszym mieście. Mamy nawet szansę zgłaszać swoje uwagi do zapisów regulaminu.Wprawdzie nie do końca wiadomo, co będzie się działo z opiniami wysłanymi, zgodnie z informacją zamieszczoną na stronie Urzędu Miasta Opola, na adres [email protected]. Czy zostaną wzięte pod uwagę, lub chociaż zgłaszający otrzyma zwrotną informację typu „dziękujemy za przesłane uwagi, jednak nie odpowiadają one przyjętej strategii realizacji budżetu obywatelskiego miasta Opola w 2015 roku?
W miniony czwartek odbyła się debata nad budżetem partycypacyjnym. Podczas jej trwania mogliśmy usłyszeć jak wielką wiarę pokładają miejscy radni w zdolność Opolan do decydowania o wydatkowaniu środków budżetowych. To bardzo cieszy. Niepokoi natomiast fakt, że przygotowany regulamin zawiera zapisy wskazujące, że jednak ta wiara jest dość mocno ograniczona.
Wnioski obywateli dwukrotnie będą przechodziły przez wąskie sito urzędniczej selekcji. Jako pierwsze, zgodnie z § 3 pkt. 3 Regulaminu obywatelskie wnioski oceniać będą „Właściwe merytorycznie komórki organizacyjne Urzędu Miasta Opola” i to one przekażą do „powołanego przez Prezydenta Miasta Zespołu ds. Budżetu Obywatelskiego listę rekomendowanych do realizacji zadań. Do listy dołączone zostaną wybrane wnioski wraz z opiniami.” Niestety zabrakło wskazania jednoznacznego kryterium, według którego urzędnicy będą dokonywali wyboru rekomendowanych wniosków. Jest to największa słabość Regulaminu Budżetu Obywatelskiego Miasta Opola w 2015 roku, która może zmienić budżet obywatelski w budżet urzędniczy. Wprawdzie w § 3 pkt. 1 wskazano, iż wnioski będą podlegać wnikliwej analizie „m.in. pod względem możliwości ich realizacji, rzeczywistego kosztu oraz możliwości zabezpieczenia w latach następnych ewentualnych kosztów powstałych w wyniku realizacji zadania.” Jednak użyty zapis „między innymi” daje możliwości dowolnego dobierania kryteriów ocen, a tym samym eliminacji już na tym pierwszym etapie niektórych wniosków.
Kolejny etap selekcji obywatelskich wniosków nastąpi w Zespole ds. Budżetu Obywatelskiego, w skład którego wejdą przedstawiciele Rady Miasta i Urzędu Miasta Opola. Tu zgodnie z § 3 pkt. 5 Regulaminu zostaną wybrane wnioski, które znajdą się na „ostatecznej liście podlegającej głosowaniu przez mieszkańców miasta”. W tym punkcie jednak doprecyzowano zakres oceny. Zespół dokona oceny pod względem formalno-prawnym.
Mamy więc w Opolu szansę realizacji budżetu partycypacyjnego. Pytanie tylko, na ile będzie on odzwierciedleniem woli mieszkańców. Czy nie okaże się, że Opolanie otrzymają możliwość samodzielnego decydowania o wydatkowaniu 2 mln. zł z budżetu miasta, ale na wszelki wypadek będzie się to odbywać pod czujnym urzędniczym okiem.
Autor: Karina Piechota
W gronie komisji „segregującej” – Wnioski do budzetu OPolan winni byc ludzie – Nie o pokroju urzędnika „randki w ciemno”. Widze tutaj radnego pana Gawora i jemu podobnych.Kwota,która opolanie zarzadzac będą to az 2 miliony czyli 0,3% budzetu,jak to jeden z forumowiczów policzył. /na zdjeciu ok.35zł/. Czy to sukces? Czy faktycznie mamy wpływ na podział danin publicznych, rodzaju inwestycji, miejsc pracy itp? Sami sobie odpowiedzmy.