Sztandarową inwestycją realizowaną w 2012 roku przez gminę Lewin Brzeski była budowa boisk sportowych w ramach rządowego programu Orlik 2012.
W założeniach ogólnych do programu, Ministerstwo Sportu i Turystyki przyjęło wybudowanie przez jego beneficjentów przy udziale finansowym Rządu, boisk do koszykówki i piłki nożnej, kompleksu szatniowo – sanitarnego oraz oświetlenia.
Jednocześnie Ministerstwo ustaliło wytyczne jakimi gminy muszą się kierować przy ustalaniu lokalizacji inwestycji, a zwłaszcza:
1. teren bez drzew i krzewów z łatwym dostępem dla środków transportu,
2. tania realizacja –działka pod budowę boisk powinna być zlokalizowana na terenie uzbrojonym w infrastrukturę techniczną tj. dająca możliwość podłączenia do sieci elektroenergetycznej oraz sieci wodno – kanalizacyjnej a także odprowadzenie wód opadowych do kanalizacji deszczowej
3. przez teren inwestycji nie mogą prowadzić istniejące ciągi piesze.
Jak te wytyczne były respektowane przy budowie Orlika w gminie Lewin Brzeski?
Otóż za najlepszą lokalizację dla tego rodzaju inwestycji w gminie Burmistrz uznał zabytkowy Park Miejski . Decyzję w tej sprawie podjął bez przeprowadzenia konsultacji z Radą Miejską oraz zapewnienia udziału społeczeństwa w planowanym przedsięwzięciu poprzez umożliwienie składania mieszkańcom uwag i wniosków.
Nie uzyskał również koniecznych dla tego przedsięwzięcia stanowisk i opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu, Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Opolu i Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Brzegu.
W konsekwencji takiego działania nie opracowano także oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze.
Park Miejski w Lewinie Brzeskim położony jest w strefie „B” ochrony konserwatorskiej miasta i dlatego szczególnego znaczenia nabierał tutaj obowiązek zachowania w stanie nienaruszonym kompozycji zieleni oraz historycznego układu komunikacyjnego.
Wbrew tym wydaje się oczywistym nakazom , boiska posadowiono na historycznej alei spacerowej prowadzącej do Starej Nysy oraz na zabytkowej XIX – wiecznej alei dębów. Usunięto drzewa i krzewy niszcząc w ten sposób bezpowrotnie miejsca bytowania zwierząt , ptactwa i owadów.
A co najgorsze ,w trakcie robót przygotowawczych usunięto 55 szt. dorodnych i zdrowych okazów drzew w tym m.in. 2 dęby pomnikowe o obwodzie pnia powyżej 300 cm, jasiony, pomnikowe wierzby kruche o obwodzie pnia powyżej 300 cm., głogi jednoszyjkowe – w tym jeden pomnikowy o obwodzie pnia powyżej 100 cm.
Drewno z wycinki bez inwentaryzacji powykonawczej i wyceny zostało przekazane firmie War- Lew z Lewina Brzeskiego – jako formę zapłaty za usługę wycinki drzew.
Zawarcie w takiej sytuacji umowy barterowej jest niedopuszczalne gdyż pozwoliło i stało się sposobem na to jak uniknąć zapłacenia Skarbowi Państwa podatku VAT.
Wysoka Rado,
Decyzję zezwalającą na wycinkę 55 drzew wydał Starosta Brzeski uzasadniając to tym, że cyt. ”Orzekam, zezwolić Burmistrzowi Lewina Brzeskiego……., na usunięcie drzew, znajdujących się na nieruchomości Gminy Lewin Brzeski , na działce 613/3, obrębu Lewin Brzeski , stanowiącej park, ZE WZGLĘDU NA KOLIZJĘ Z PROJEKTOWANĄ BUDOWĄ BOISKA SPORTOWEGO W RAMACH PROGRAMU RZĄDOWEGO „MOJE BOISKO –ORLIK 2012”
Okazuje się więc , że lokalizacja projektowanego boiska nie kolidowała z zabytkowym parkiem, ale zabytkowy park z planami jego budowy.
W konsekwencji takiego przekonania – pozbawionego zupełnie szacunku dla wspólnego dobra jakim jest przyroda, zlikwidowano obszar Parku Miejskiego w Lewinie Brzeskim o pow. 0.7 ha.
Na budowie Orlika Gmina Lewin Brzeski zrobiła interes stulecia.
Wartości przyrodnicze i środowiskowe wyciętych drzew wycenione na 2.956.479 zł – a więc wyższe o 1600 000. od kosztów jego budowy – zamieniono na drewno tartaczne i opałowe o wartości 21 893 zł.
Poważne uchybienia popełniono także na etapie pośpiesznego przygotowania inwestycji. Miało to negatywny wpływ na etap jej projektowania, wykonawstwa i koszty budowy.
Odprowadzenie ścieków sanitarnych
Dokumentacja techniczna przewidywała wybudowanie nowej sieci kanalizacji sanitarnej o przekroju 160 i długości 147 m z włączeniem do istniejącej sieci przy ulicy Zamkowej. Zadanie nie zastało zrealizowane i ścieki odprowadzane są do wybudowanego bez pozwolenia na budowę betonowego szamba jednokomorowego o poj.10 m3 . Szambo wybudowano w odległości 10 m od stopy wału na terenie zalewowym .Od czasu otwarcia Orlika nie było opróżniane co może świadczyć o tym, że nie jest szczelne i ścieki dostają się do gruntu.
Odprowadzenie wód opadowych z boisk
Wykonano drenaż ,z którego wody zamiast odprowadzić do kanalizacji deszczowej przy ulicy Zamkowej postanowiono odprowadzić do Nysy Kłodzkiej. Została wybudowana sieć deszczowa o długości 55 m zakończona zbiornikiem z kręgów betonowych o pojemności 24 m3. Zbiornik zlokalizowano 10 m od wału przeciw powodziowego.
Zapomniano jednak , że przed rozpoczęciem robót należy uzgodnić to rozwiązanie z zarządcą rzeki tj. RZGW. Zgody na odprowadzenie wody do rzeki nie uzyskano więc przyjęto , że woda z zbiornika zbiorczego będzie służyć do podlewania parku. Do tego celu planuje się w kolejnym etapie inwestycji wybudować układ pompowy poboru i rozbioru wody służący temu celowi.
Miałoby to sens gdyby zbiornik był szczelny i wybudowany niedaleko boisk. Niestety jest oddalony od nich o 55 m i z powodu nieszczelności jest zaopatrywany w wodę z dwóch stron tj. z Nysy Kłodzkiej i drenażu Orlika
Zaopatrzenie terenów sportowych w wodę do celów bytowych i sanitarnych.
Wykonano odcinek sieci wodociągowej o długości 101 m i przekroju 9o oraz przyłącz do budynku szatniowo –sanitarnego . Jednak i tutaj pojawia się problem.
Sieć wodociągowa o ciśnieniu roboczym ca 5 atm. przebiega na odcinku 70 m w miejscu , w którym wybudowany zostanie w ciągu najbliższych kilku miesięcy wał przeciwpowodziowy wraz z przejazdem przez ten wał. W przypadku awarii sieci wodociągowej na tym odcinku , dojdzie do uszkodzenia konstrukcji wału i przejazdu gdyż w tym newralgicznym miejscu nie umieszczono wodociągu w rurze osłonowej zakończonej zaworami odcinającymi.
Koszt budowy Orlika 2012 w Lewinie Brzeskim tj. 2 boisk, ogrodzenia, kontenera szatniowo-sanitarnego, oświetlenia i chodnika to kwota 1 366.609,04 zł., Należy do niej doliczyć także koszty wybudowanej na jego potrzeby sieci wodociągowej oraz 250 m podziemnej sieci energetycznej wraz rurą osłonową przebiegającą pod wałem przeciwpowodziowym . Część robót w kwocie 39 913 zł została sfinansowana z pieniędzy przeznaczonych na inny cel tj. na oświatę.
Po zakończeniu realizowanej aktualnie inwestycji rządowej związanej z zabezpieczeniem Lewina Brzeskiego przed powodzią, wybudowany Orlik 2012 będzie otoczony z każdej strony wałami czyli znajdzie się na terenie przewidzianym do zalania.
Wysoka Rado,
W trakcie posiedzenia Komisji Rewizyjnej w dniu 29 maja 2012r. poświęconej opiniowaniu przez komisję wykonania budżetu za rok 2011 zwróciłem się do Burmistrza o udostępnienie „Porozumienia ramowego w sprawie zasad administrowania i zarzadzania zasobami mienia komunalnego gminy Lewin Brzeski”, które Burmistrz podpisał z Prezesem gminnej Spółki ZMK.
Burmistrz odmówił Komisji Rewizyjnej prawa wglądu w ten dokument.
W trakcie posiedzenia Komisji Rewizyjnej poświęconego opiniowaniu wykonania budżetu za rok 2012 w dniu 3 czerwca 2013 r. zwróciłem się do Przewodniczącego Komisji o złożenie wniosku do Burmistrza o udostępnienie wymienionego porozumienia Komisji Rewizyjnej na posiedzenie Komisji Rewizyjnej , które odbędzie się w dniu 7 czerwca br.
Dokumentu Komisji Rewizyjnej nie udostępniono.
W związku z powyższą sytuacją, Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Lewinie Brzeskim po raz kolejny uniemożliwiono skontrolowanie sposobu i zasadności wydatkowania pieniędzy publicznych za administrowanie i zarządzanie mieniem gminnym, w tym także bezprzetargowych zleceń na różnego rodzaju roboty i usługi świadczone na rzecz gminy przez spółkę Zarząd Mienia Komunalnego.
Autor: Ludwik Juszczak, radny Rady Miejskiej w Lewin Brzeski
Wystąpienie podczas sesji absolutoryjnej Rady Miejskiej Lewin Brzeski w dniu 25 czerwca br.
Skoro burmistrz lewina popełnił tyle niedopuszczalnych moralnie i prawnie uchybień to czy nie powinna siąść na nim prokuratura?
Radny trzeżwo myśli. Czyżby tylko jeden radny w tej Gminie myślał? Komentarzy w tej sprawie było sporo na stronce NGO ,ale one nie zadziałały na korzyść drzew.