Niekończące się skandale drogowe. To potrafi tylko rząd Donalda Tuska

Redaktor Obywatelski5

autostrada 1. Wydawało się, że w związku z budową w Polsce autostrad i dróg ekspresowych w ostatnich 6 latach, wszystko już było. Mimo wydania ponad 100 mld zł na ten cel nie ma i długo jeszcze nie będzie pełnego ciągu drogowego o tych parametrach z Zachodu na Wschód (A-2, A-4) ani z Północy na Południe (A-1).

Były za to liczne upadłości zarówno generalnych wykonawców rządowych kontraktów drogowych jak i masowe zjawisko niepłacenia podwykonawcom, co z kolei skutkuje ich upadłościami trwającymi do chwili obecnej. W związku z tym część z nich prowadziła blokady dróg przy pomocy maszyn budowlanych, aby choć częściowo odzyskać swoje należności.

Były dokonane przez ABW podsłuchy rozmów prowadzonych przez szefów spółek startujących w przetargach drogowych w wyniku których prowadzone są do tej pory postępowania prokuratorskie, a Komisja Europejska zablokowała przekazywanie do naszego kraju środków z budżetu UE przeznaczonych na realizację tych inwestycji.

Były i ciągle trwają liczne procesy sądowe, w których z jednej strony pozywana jest GDDKiA przez wykonawców kontraktów drogowych, z drugiej to właśnie ona pozywa ponoć niesolidnych przedsiębiorców.

2. W ostatnim tygodniu „Puls Biznesu” ujawnił, że obecni w Polsce ambasadorowie Niemiec, Francji, Austrii, Holandii, Irlandii oraz Portugalii, napisali list do wicepremiera i ministra gospodarki Janusza Piechocińskiego z protestem w sprawie realizacji kontraktów drogowych przez firmy pochodzące z ich krajów.

Ich zdaniem „GDDKiA wadliwie przygotowała procesy inwestycyjne związane z budową dróg i konsekwentnie przerzuca odpowiedzialność za problemy z ich realizacją na firmy wykonawcze”.

List podobnej treści został także wystosowany do europejskich organizacji branżowych, które z kolei przekazały go do Komisji Europejskiej.

W listach tych zwraca się uwagę, że w sądach w Polsce wykonawcy rządowych zleceń drogowych procesują się już z GDDKiA o kwotę przynajmniej 1 mld zł, natomiast całość ich roszczeń do Generalnej Dyrekcji, opiewa na kwotę około 7 mld zł.

Piechociński zobowiązał się do postawienia sprawy listu ambasadorów na najbliższym posiedzeniu Rady Ministrów i przygotowania stanowiska rządu w tej sprawie, choć nie ulega wątpliwości, że jakiekolwiek „koncesje” na rzecz firm zagranicznych w tych sprawach natychmiast spowodują reakcję firm z naszego kraju.

3. Wszystkie te niekończące się skandale związane z budową w naszym kraju, pokazują poważne błędy systemowe jakie zostały popełnione przez administrację rządową, która przygotowała przetargi na realizację tych inwestycji, a także je rozstrzygała i nadzorowała ich wykonanie.

Nie przewidziano w kontraktach mechanizmów waloryzacji kosztów realizacji inwestycji w sytuacji kiedy ceny większości surowców i materiałów niezbędnych do ich realizacji wzrosły w ostatnich latach o kilkudziesięciu nawet do kilkuset procent.

Nie przewidziano możliwości zgłaszania protokołów dodatkowych robót niemożliwych do przewidzenia przed rozpoczęciem inwestycji, nie przewidziano również możliwości zgłaszania dodatkowych kosztów wywołanych chociażby czynnikami klimatycznymi.

Widać wyraźnie kompletny brak nadzoru finansowego GDDKiA, co spowodowało, że generalni wykonawcy powszechnie i przez wiele miesięcy nie płacili podwykonawcom, co z kolei skutkuje upadłościami małych i średnich firm związanych z tymi wielkimi kontraktami.

Tak ogromne wydatki z kasy państwa i w konsekwencji upadłości zatrudniających tysiące pracowników wielkich firm budowlanych realizujących inwestycje drogowe. Wygląda na to, że teraz jeszcze dojdą spory na forum unijnym i być może przegrane sprawy sądowe na kilka miliardów złotych, za które w przyszłości będzie musiał zapłacić Skarb Państwa.

To potrafi tylko rząd Donalda Tuska.

Zbigniew Kuźmiuk

Poseł PiS

lz

  1. Irena
    | ID: ef4b3aea | #1

    Szanowny panie pośle. Kolejny raz pytam, dlaczego wcześniej nie pisał,nie mówił o tych problemach?? Jakie starania poczynił pan poseł,aby uniknąć szeregu upadłości firm? Te problemy nie powstały z dnia na dzień.Komisje parlamentarne opiniują,debatują a Wy posłowie milczycie?? Was wybraliśmy, abyście nas reprezentowali i to nie za darmo. Proszę mi to wytłumaczyć. Ja takiej postawy posłów nie rozumie.

  2. z Niemodlina
    | ID: c89fc0c8 | #2

    Norwedzy budują pierwszy na świecie tunel dla statków o długości blisko 2km, koszt budowy oszacowano w przeliczeniu na złotówki na ok. 1mld zł. To tyle ile wynosi koszt wybudowania w państwie Donalda T. i szajki z PO…..5km drogi w pobliżu Warszawy :) BY ŻYŁO SIĘ LEPIEJ!! :)

  3. Irena
    | ID: f0cf6dce | #3

    @ z Niemodlina. Witaj.Znów masz racje.Tak Norwedzy budują. Tanio,dokładnie by im zyło się lepiej. A u nas? Szajka zbratała się i tworzą nowa jakość. pozdrawiam

  4. obiekt x
    | ID: a7c8714e | #4

    Widzę, że Kwiatek liczy na stanowisko rzecznika Kuźmiuka. był już kiedyś taki redaktor, nazywał się Jacek Balcer, który siedział w kieszeni u Wojciechowskiego – też euro z PiSu.

  5. Irena
    | ID: f0cf6dce | #5

    @ obiekt x .Kto i na co liczy to nie wiem. Ale wiem,ze dobre artykuły i czyny pana Tomasza Kwiatek są widoczne.

Komentarze są zamknięte