Pierwszą linią kolejową, doprowadzoną do Wrocławia, była planowana od 1836 r. i uruchomiona 22 maja 1842 r., linia na odcinku Wrocław-Oława. Następnie Kolej Górnośląska (niem. Oberschlesische Eisenbahn, w skrócie OSE) wydłużona została w ciągu następnych czterech lat do Brzegu i Opola do wschodniej części Górnego Śląska do granicy Królestwa Prus w Mysłowicach. Pierwsza linia kolejowa łącząca Wrocław z Górnym Śląskiem, przebiega na trasie Wrocław – Oława – Brzeg – Opole – Koźle – Gliwice – Zabrze – Świętochłowice – Katowice – Mysłowice. Oddano ją do użytku etapami w latach 1842-1846. Warto zaznaczyć, że pierwszy uruchomiony odcinek Wrocław – Oława jest jednocześnie pierwszą linią kolejową powstałą w dzisiejszych granicach Polski. Towarzystwo Kolei Górnośląskiej (Oberschlesische Eisenbahn AG) w późniejszym okresie zbudowało i przejęło w użytkowanie dziesiątki innych linii kolejowych (m.in. Górnośląskie Koleje Wąskotorowe), stając się przed nacjonalizacją kolei na terenie Królestwa Prus i przejęciem jej linii przez KPEV w 1883 r. jednym z największych przedsiębiorstw kolejowych w Europie. Pierwsze pociągi osobowe na całej tej liczącej 196,3 km trasie pokonywały ją – zgodnie z rozkładem w czasie nie krótszym niż 6½ godziny. Początkowo jeździły trzy pary pociągów, a przejazd na całej trasie kosztował w klasie trzeciej 73 srebrne grosze, w drugiej – 119, a w pierwszej – 159 groszy. Pierwszy dworzec kolejowy tzw. Dworzec Górnośląski zbudowano we Wrocławiu w latach 1841-1842.
Oprac. TK
tabliczka na opolskim dworcu jest „ciekawsza”.
Przed wojną u nas na Śląsku (czyli na dawnych Niemieckich) szybkie pociagi spalinowe jezdzily 160 km/h (m. in. z Bytomia do Berlina), a w okolicach Breslau byla siec elektrycznych kolei, ktore jezdzily 150 km/h. Sam ostatnio jechałem kilka razy koleją do Berlina. Moje doświadczenia są niezpomniane.
Wniosek sotyczący czasu podróży:
Przed wojną Opole -> Berlin ok 4 godzin.
Dzisiaj Opole -> Berlin ok 8 godzin.