Zakłada to strategia taborowa na lata 2016 – 2020 z perspektywą do 2023 roku – poinformował we wtorek dziennikarzy Marek Chraniuk prezes PKP Intercity. Spółka planuje, że ten rok zakończy zyskiem w wysokości 270 mln zł.
Program obejmuje modernizację i zakup wagonów, lokomotyw oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Część z nich będzie przystosowana do prędkości 200 km/h lub wyższej. Spółka zainwestuje też w modernizację stacji postojowych czy myjnie.
„Postanowiliśmy zaktualizować strategię taborową, która została przygotowana w 2016 roku i zakładała inwestycje na poziomie około 2,5 mld zł. Zmiana wynika z rosnącego zapotrzebowania na usługi kolejowe. (…) Przeznaczymy ponad 7 mld zł na inwestycje. To największy plan inwestycyjny w historii spółki PKP Intercity” – powiedział Chraniuk.
„W 2017 roku osiągniemy zysk netto w wysokości około 270 mln zł i przewieziemy ponad 40 mln pasażerów” – dodał. W roku 2016 spółka wypracowała około 48 mln zł zysku i przewiozła 38,5 mln pasażerów.
Prezes poinformował, że środki na realizację będą pochodzić z różnych źródeł, m.in. spółka posłuży się swoimi zasobami finansowymi, pieniędzmi z dokapitalizowania z PKP SA oraz od instytucji zewnętrznych. PKP Intercity zamierza również pozyskać środki z UE – blisko 790 mln zł.
Jak zapowiada spółka, po zakończeniu programu, pociągi PKP Intercity w blisko 80 proc. będą zestawiane z nowego lub zmodernizowanego taboru.
Ponadto, około 80 proc. taboru pasażerskiego będzie wyposażone w gniazdka elektryczne, w 94 proc. pasażerowie skorzystać mają z klimatyzacji, natomiast w co najmniej 77 proc. taboru podróżni podłączą się do bezprzewodowego internetu.
Dodatkowo w każdym pociągu ma być przestrzeń przystosowana dla osób poruszających się na wózkach oraz miejsca na rowery.
Spółka rozpoczęła współpracę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju dotyczącą opracowania innowacyjnych projektów taborowych. W ramach partnerstwa innowacyjnego, wraz z producentami i instytutami badawczymi, PKP Intercity planuje zrealizować trzy projekty taborowe. Rezultatem mają być pojazdy najlepiej dostosowane do potrzeb przewoźnika dalekobieżnego.
W sumie w ramach strategii do 2023 roku PKP Intercity zmodernizuje ponad 700 wagonów i kupi 185 nowych. Z
najdą się wśród nich pojazdy przedziałowe i bezprzedziałowe, 1 i 2 klasy, gastronomiczne oraz do przewozu rowerów, wielofunkcyjne wagony COMBI (ze strefą dla rodzin z dziećmi, dla osób o ograniczonej mobilności i przystosowane do przewozu rowerów, czy nart).
Ponadto pasażerowie skorzystają z 19 nowych i 14 zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz dwóch składów typu push-pull. Zarówno wagony jak i elektryczne zespoły trakcyjne wyposażone będą w WiFi, wygodne fotele, klimatyzację oraz udogodnienia dla rodzin czy rowerzystów. Pojazdy przystosowane będą do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – poruszających się na wózkach czy osób niewidzących lub niedowidzących.
PKP Intercity kupi też 118 lokomotyw elektrycznych (jedno- i wielosystemowych) oraz spalinowych, a także zmodernizuje blisko 200 lokomotyw elektrycznych i spalinowych. Część lokomotyw, wagonów i EZT-ów będzie przystosowana do prędkości 200 km/h lub wyższej. W ramach strategii planowana jest również modernizacja 16 stacji postojowych.
W 2015 r. PKP Intercity zakończyło program inwestycji w tabor na kwotę blisko 5,5 mld zł. W ramach projektów kupiono m.in. nowe pociągi Pendolino, FLIRT3 i PesaDART.(PAP)
Łukasz Pawłowski, oprac. WuEs