Po sześciu latach starań ministerstwa kultury, udało się odzyskać XVII-wieczny obraz Jacoba Jordaensa „Św. Iwo wspomaga biednych”, który został skradziony podczas II wojny światowej ze zbiorów wrocławskiego Muzeum Sztuk Pięknych.
Jak informuje rzecznik Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Maciej Babczyński obraz autorstwa jednego z trzech głównych przedstawicieli Złotego Wieku malarstwa flamandzkiego został namierzony w 2008 roku w domu aukcyjnym w Sotheby’s w Londynie, po szybkiej reakcji MKiDN został on wycofany z aukcji, a przeprowadzone później oględziny wykonane przez polskich ekspertów potwierdziły pochodzenie dzieła. W wyniku badania odwrocia obiektu w podczerwieni odkryto niewidoczne gołym okiem wrocławskie znaki własnościowe.
Obraz, który jest dziełem jednego z trzech głównych przedstawicieli Złotego Wieku Malarstwa flamandzkiego powstał w XVII wieku. Został wykonany techniką olejną na desce dębowej przedstawia Św. Iwo – sędziego z Rennes i Tréguier, proboszcza w Louannec (1253-1303), szlachetnego obrońcę uciśnionych ukazanego wśród grupy ubogich we wnętrzu architektonicznym. Dzieło przed wojną znajdowało się w zbiorach wrocławskiego Muzeum Sztuk Pięknych. W 1942 roku obiekt został ewakuowany do składnicy w Kamieńcu Ząbkowickim, wraz z setką innych dzieł sztuki. Wiadomo, że później stacjonowali tam żołnierze armii radzieckiej, od tego czasu do roku 1999 (w tym roku obraz został sprzedany w USA) nie wiadomo, co się z tym dziełem działo.
Odzyskane dzieło trafi z powrotem do zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Jak podkreśla dyrektor muzeum Piotr Oszczanowski dzieło Jordaensa będzie jedną z najcenniejszych ozdób wystawy stałej „Sztuka europejska XV-XX w.”. Dodał również że bardzo cieszy się że po raz kolejny udaje się odnaleźć i przywrócić do zbiorów zaginiony w czasie działań wojennych obraz.
DZIAŁANIA RESTYTUCYJNE MKIDN
MKiDN prowadzi jedyną ogólnopolską bazę danych strat wojennych – www.dzielautracone.pl ,która obecnie obejmuje blisko 63 tys. pozycji. Poszukuje m.in. prawie 7 tys. obrazów polskich twórców w tym: 47 obrazów Aleksandra Gierymskiego, 36 Jana Matejki, 59 Jacka Malczewskiego, 29 Stanisława Wyspiańskiego; 7,5 tys. dzieł malarstwa obcego, wśród których pojawiają się nazwiska takie jak: Rubens, Rembrandt czy Durer, prawie 3,8 tys. rzeźb i ponad 20 tys. wyrobów rzemiosła artystycznego. Za najcenniejszą stratę wojenną uważa się „Portret Młodzieńca” pędzla Rafaela, własność Muzeum Czartoryskich w Krakowie.
Ostatnie lata przyniosły przełom w tej dziedzinie – dzięki współpracy ministerstwa kultury m. in. z organami ścigania, także międzynarodowymi, do kraju powróciły m.in. obrazy: Oswalda Achenbacha „Via Cassia koło Rzymu”, Aleksandra Gierymskiego „Popiersie mężczyzny w renesansowym stroju” i „Żydówka z pomarańczami”, Francesco Guardiego „Schody pałacowe”, Juliana Fałata „Przed Polowaniem w Rytwianach” i „Naganka na polowaniu w Nieświeżu”, Anny Bilińskiej – Bohdanowiczowej „Murzynka”, Józefa Brandta „Czaty” oraz „Szewc” szkoły flamandzkiej. Obecnie trwają starania o zwrot 45 obiektów.
-Grzegorz Krukowski
info. MKiDN fot. Wydział Strat Wojennych