W poniedziałek 12 stycznia w Warszawie odbył się uroczysty pokaz nowego, wzruszającego polskiego filmu „Carte blanche” inspirowanego historią nauczyciela historii z jednego z lubelskich liceów, który nie poddał się swoją kalectwu, i ukrywając postępującą ślepotę dalej uczył młodzież.
Autorem scenariusza i reżyserem filmu jest Jacek Lusiński („Piksele”, „Wrzesień 1939″). W filmie zagrali Andrzej Chyra („W imię…”, „Dług”, „Wszyscy jesteśmy Chrystusami”, „Komornik”, „Katyń”), Arkadiusz Jakubik („Pod Mocnym Aniołem”, „Drogówka”, „Chce się żyć”, „Dom zły”, „Jesteś Bogiem”), Dorota Kolak („Chce się żyć”, „Jestem twój”, „Dzień kobiet”), Urszula Grabowska („Układ zamknięty”, „Syberiada polska”, „Joanna”, „Świadek koronny”), Wojciech Pszoniak („Czarny Czwartek. Janek Wiśniewski padł”, „Kret”, „Ziemia obiecana”, „Korczak”), Maria Chwalibóg („Kobieta samotna”, „Poszukiwany, poszukiwana”, „Matka Joanna od Aniołów”, „Nie ma róży bez ognia”), Jerzy Rogalski („Wesele”, „Dom zły”, „Róża”), Ewa Bakalarska („Ostatni dzwonek”, „Ekstradycja”, „Dom nad rozlewiskiem”), Anna Nowak („Triumf ducha”, „Jakub kłamca”, „Karolcia”), Eliza Rycembel („Obietnica”) oraz Tomasz Ziętek („Kamienie na szaniec”, „Czarny Czwartek. Janek Wiśniewski padł”).
Bohater filmu „Kacper (Andrzej Chyra), uwielbiany przez uczniów nauczyciel historii z liceum, zaczyna stopniowo tracić wzrok. Diagnoza lekarska nie pozostawia złudzeń. Mężczyźnie, z powodu wady genetycznej, grozi trwała ślepota. Początkowo załamany, ostatecznie postanawia ukryć przed światem zewnętrznym problemy zdrowotne, aby zachować pracę i doprowadzić swoich uczniów do matury. Jedynym powiernikiem tajemnicy nauczyciela zostaje jego najlepszy przyjaciel Wiktor (Arkadiusz Jakubik). Kacper, zmagając się z nową sytuacją i nowymi wyzwaniami, nawiązuje bliską przyjaźń z koleżanką z pracy (Urszula Grabowska) i próbuje pomóc zbuntowanej uczennicy, Klarze” granej przez piękną i utalentowaną Elięa Rycembel.
Kacper którego niczym biblijnego Hioba dotykają kolejne nieszczęścia – tragiczna śmierć matki, kalectwo, samotność, zło tkwiące w ludziach krzywdzących osoby niepełnosprawne, odrzucenie przez kobietę – podejmuje skuteczną walkę o to by realizować swoje powołanie, i pomimo swojego kalectwa potrafi nieść pomoc innym ludziom.
„Inspiracją dla scenarzysty była autentyczna historia Macieja Białka nauczyciela historii w VIII Liceum Ogólnokształcącym w Lublinie, który swoją chorobę ukrywał przez wiele lat. Mimo utraty wzroku przez kolejne 15 lat uczył w szkole”. Film nie jest jednak dokładnym odzwierciedleniem wydarzeń z życia lubelskiego nauczyciela. Maciej Białek prócz inspiracji dla scenarzysty był też konsultantem na planie filmu – w czasie konferencji po pokazie zaapelował o ulgi dla niewidomych i osób im towarzyszących w kinach.
Twórcy filmu niezwykle sugestywnie oddali przerażający proces utraty wzroku, nagłego osamotnienia i bezradności człowieka niepełnosprawnego. Jednocześnie film jest pełen humoru, pozytywnego przesłania i nadziei, która powinna stać się inspiracją dla wszystkich starających się pokonać przeciwności losu. Zdjęcia ukazujące utratę wzroku nie były efektami komputerowymi tylko były dziełem operatora.
Odmiennie od wielu filmów polskojęzycznych „Carte blanche” ukazuje realistycznie pozytywny wizerunek polskiej młodzieży. „Carte blanche” to także pierwszy film dziejący się w Lubinie – do tej pory walory tego miasta wykorzystywane były jako plenery do filmów dziejących się w innych miastach.
Jan Bodakowski