Nauka w służbie niepodległej Rzeczypospolitej

PAC

Jerzy Bukowski, fot. YT

Po każdym jubileuszu powinny zostać trwałe ślady w pamięci narodu. Nie wystarczy urządzić wiele pięknych uroczystości, zbudować szereg pomników, nadać sporo odznaczeń, zorganizować mnóstwo imprez o różnym charakterze, chociaż są to niewątpliwie działania potrzebne i budujące ducha wspólnoty. Ale to jeszcze nie wszystko.


Chciałbym, aby w roku 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości przystępujący do pisania prac licencjackich i magisterskich studenci, a także przygotowujący rozprawy doktorskie oraz habilitacyjne z historii młodzi pracownicy nauki wzięli na warsztat postacie, wydarzenia i procesy, dzięki którym nasz kraj powrócił po 123 latach niewoli na mapę Europy.

Byłby to znakomity pomysł twórczego uczczenia wspaniałego jubileuszu naszej Ojczyzny, a zarazem znaczne wzbogacenie dorobku w materii badania dziejów XX wieku. Tematów z pewnością nie zabraknie, a promotorzy mogą podsuwać je tym, którzy sami nie mają jeszcze skonkretyzowanego pomysłu na pracę, ale chcą zająć się właśnie tym okresem.

Apeluję więc zarówno do studentów i doktorantów, jak do profesorów, aby zechcieli pochylić się nad zagadnieniami związanymi z długotrwałym procesem odzyskiwania, a potem utrwalania niepodległości Rzeczypospolitej. Będzie to piękny wkład środowiska naukowego w tegoroczne obchody 100-lecia zrzucenia przez nią zaborczego jarzma.

 

 

Jerzy Bukowski*

 

*Filozof, autor „Zarysu filozofii spotkania”, piłsudczyk, harcerz, publicysta, rzecznik Porozumienia Organizacji Kombatanckich i Niepodległościowych w Krakowie, przewodniczący Komitetu Opieki nad Kopcem Józefa Piłsudskiego w Krakowie, były reprezentant prasowy śp. pułkownika Ryszarda Kuklińskiego w Kraju.

Komentarze są zamknięte