ZUS bliżej Obywatela: tego listu nie możesz przegapić!

Zastępca Naczelnego

Opolski ZUS kończy wysyłkę 81 tys. listów poleconych do firm, osób i podmiotów prowadzących działalność gospodarczą z nowym numerem rachunku składkowego. Część  z listów nie została odebrana przez adresatów. Prawie 800 kopert wróciło na początku miesiąca do opolskiego oddziału jako przesyłka niedoręczona. Jedną z przyczyn jest błędny adres do korespondencji jaki podali w dokumentach płatnicy prowadzący indywidualne interesy.

Już od 1 stycznia zmieni się sposób opłacania i rozliczania składek w ZUS, bo każdy przedsiębiorca będzie opłacał składki tylko jednym zwykłym przelewem. Na takiej zasadzie jak płaci za telefon czy gaz. Żeby robić to skutecznie trzeba poznać indywidualny numer rachunku składkowego, tzw. NRS.

– Jeśli przedsiębiorca zmienił adres do korespondencji lub ten, pod którym prowadzi działalność, to niech skontaktuje się z naszą placówką i wskaże aktualny. Wtedy wyślemy list na właściwy adres. A jeśli zechce, może na miejscu otrzymać nowy numer składkowy. Wystarczy, że poda NIP czy PESEL. Bez tego, w styczniowych terminach płatności żadnych składek już nie wpłaci – wyjaśnia Jolanta Pałosz, zastępca dyrektora opolskiego oddziału ZUS.

Numer rachunku składkowego jest niepowtarzalny dla każdego płatnika. Przydzielony numer składa się z 26 cyfr. Ostatnie 10 cyfr to numer NIP. Jeśli płatnik nie posługuje się numerem NIP, to nadano mu w zamian konkretny numer identyfikacyjny. Warto dokładnie sprawdzić zawartość nowego rachunku, a w razie wątpliwości zgłosić to najbliższej jednostce Zakładu.
Po pierwsze po to, by ustalić czy list pochodzi z ZUS, a nie od oszustów chcących wyłudzić pieniądze Po drugie, by w nowym roku prawidłowo dokonać przelewu.

Informacji o indywidualnym numerze rachunku bankowego można zasięgnąć w każdej placówce ZUS. Oprócz tego uruchomiona została wyszukiwarka numerów składkowych, która działa pod adresem internetowym www.eskladka.pl

W całej Polsce akcja wysyłki nowych numerów składkowych objęła ponad 3,5 mln odbiorców. Do tej pory listonosze zwrócili do ZUS ponad 145 tys. nie podjętych przez przedsiębiorców listów z NRS.

Sebastian Szczurek, rzecznik prasowy ZUS Opole

Komentarze są zamknięte