Kędzierzyn-Koźle: „TAK dla odporności”

Autor Obywatelski

Od soboty, w gaodrzanskie_logolerii handlowej Odrzańskie Ogrody w Kędzierzynie-Koźlu oglądać można wystawę prezentująca 10 objawów ostrzegawczych pierwotnych niedoborów odporności (PNO). To część ogólnopolskiej kampanii edukacyjno-społecznej „TAK dlaodporności!”. Jej celem jest zwiększenie społecznej świadomości na temat pierwotnych niedoborów odporności (PNO). Wystawa prezentująca 10 objawów ostrzegawczych PNO pojawia się w centrach handlowych największych polskich miast – w każdym z nich potrwa tydzień. W Odrzańskich Ogrodach będzie można ją oglądać do piątku, 7 października.Chociaż pierwotne niedobory odporności (PNO) wciąż określane są jako choroby rzadkie, szacuje się, że na świecie problem ten dotyka
nawet 1 na 400 osób. PNO to grupa ponad 250 chorób o podłożu genetycznym, które polegają na niewłaściwym funkcjonowaniu
niektórych elementów układu odpornościowego. W ich efekcie pacjenci o wiele częściej zapadają na ciężkie infekcje oraz cierpią z
powodu wielu przewlekłych schorzeń, głównie dróg oddechowych. Największym problemem w Polsce jest wciąż niska świadomość
istnienia PNO, a co za tym idzie, duża liczba niezdiagnozowanych pacjentów. Nieleczone niedobory odporności mogą prowadzić do
poważnych przewlekłych powikłań, a nawet do śmierci chorego.

TO MOŻESZ BYĆ TY ALBO TWOJE DZIECKO

Kampania „TAK dla odporności”, realizowana przez Stowarzyszenie na rzecz osób z niedoborami odporności „Immunoprotect” we współpracy z centrami handlowymi w całej Polsce ma na celu zwiększenie społecznej świadomości na temat PNO oraz uświadomienie jak ważna w przypadku tych rzadkich genetycznych schorzeń jest wczesna diagnostyka. – W ramach kampanii chcemy postawić przede wszystkim na edukację, uwrażliwić na niepokojące sygnały, uświadomić ludziom, że ten temat może dotyczyć ich samych lub ich dzieci. Albo kogoś z bliskiego otoczenia, kto ciągle choruje. Kiedy infekcja goni infekcję, antybiotyki nie pomagają, a oddział szpitalny staje się drugim domem, może to oznaczać, że mamy do czynienia właśnie z niedoborami odporności – wyjaśnia Adrian Górecki, prezes stowarzyszenia „Immunoprotect”.

Dlaczego właśnie centra handlowe? – Wierzymy, że dzięki wystawie edukacyjnej, zorganizowanej w szczególnie licznie odwiedzanych
miejscach, jakimi są galerie handlowe, uda nam się wspólnie dotrzeć do wielu osób i przyczynić się do diagnozy kolejnych pacjentów.
Wystawa składa się z kilkunastu przyjaznych, komiksowych grafik, które przykują uwagę zarówno najmłodszych, jak i nieco starszych
odwiedzających centrum handlowe – dzięki temu będziemy mogli pokazać, na jakie sygnały powinni zwracać baczniejszą uwagę –
przekonuje Górecki. Dzięki szybkiej diagnozie możliwe jest rozpoczęcie leczenia PNO, a przez to zmniejszenie częstości infekcji
i podniesienie komfortu życia pacjenta.

Świadomość istnienia objawów ostrzegawczych jest niezwykle ważna, zwłaszcza iż szacuje się, że w Polsce wciąż żyje około 2 tysięcy niezdiagnozowanych osób, a czas między pierwszymi objawami a diagnozą często wynosi nawet kilka lat. Celem kampanii jest zmiana tej sytuacji. Diagnoza PNO najczęściej następuje w dzieciństwie, ale objawów ostrzegawczych nie należy lekceważyć także w dorosłym życiu, bowiem niedobory odporności są schorzeniem, które – mimo iż ma podłoże genetyczne – może uaktywnić się dopiero na późniejszym etapie życia.

Co zatem powinno wzbudzić naszą czujność? – Sygnałem ostrzegawczym są zwykle ciężkie, nawracające zakażenia, które trudno się leczy, mimo stosowania antybiotyków. Jeśli po raz kolejny w ciągu roku chorujemy na zapalenie uszu, zatok, oskrzeli czy płuc, nie powinniśmy tego bagatelizować – wymienia dr hab. Sylwia Kołtan, immunolog z ze Szpitala Uniwersyteckiego w Bydgoszczy.

Kampania „TAK dla odporności” potrwa do końca roku. W minionych tygodniach wystawa gościła już w Bielsku-Białej, Rzeszowie i Rudzie
Śląskiej. Wkrótce pojawi się w centrach handlowych m.in. w Częstochowie i Gdańsku.

oprac. Wiktor Sobierajski

Komentarze są zamknięte