50 pytań o aborcję: przerywanie ciąży w przypadku zniekształcenia płodu

Niezależna Gazeta Obywatelska1

41. Embrion wydaje się być pozbawiony wszelkich cech, które przypisuje się osobie ludzkiej: wolności, miłości, rozumu, itd. Ponieważ osobowość człowieka rozwija się stopniowo, czyż prawo nie powinno traktować poczętego dziecka jako osoby potencjalnej?

Skoro osobowość pojawia się stopniowo, w takim razie żadna istota ludzka nie stanie się nigdy „całkowitą i skończoną osobą”. Zawsze zostanie osobą częściowo ukształtowaną, ponieważ zawsze brakować będzie jakiegoś elementu koniecznego, by uzyskać taką „kompletność”. Aby czuć się pewnie, w każdym momencie życia musimy się rozwijać – czy to jeśli chodzi o wykształcenie, czy o miłość, czy też o zdolność komunikowania się z innymi itd. Jeżeli osobowość byłaby uzależniona od perfekcji (całkowitej dojrzałości), to mielibyśmy do czynienia z prawdziwą utopią.

Poza tym, ciężar zabójstwa uzależniony byłby od wieku ofiary. Zabicie pięcioletniego chłopczyka, który nie osiągnął pełnoletności, nie byłoby więc zbrodnią równie ciężką, jak zabicie czterdziestoletniego mężczyzny!

Jeśli ma się do czynienia z tak kłamliwą tezą, usprawiedliwianie przerywania ciąży i eutanazji staje się rzeczą łatwą… Dzieci poczęte, osoby upośledzone umysłowo czy chorzy psychicznie, osoby żyjące w stanie śpiączki i wszystkie inne bezbronne istoty ludzkie mogłyby zostać w ten sposób uznane za pozbawione osobowości, a co za tym idzie – arbitralnie zanegowanoby ich istnienie i można by je było na życzenie eliminować.

42. Czy prawo powinno dopuszczać przerywanie ciąży w przypadku zniekształcenia płodu?

Osoby kalekie zasługują na taką samą ochronę ze strony prawa, jak wszyscy inni ludzie – zarówno przed, jak i po urodzeniu. Papież Jan Paweł II słusznie podkreśla, że to „wojna silnych przeciwko słabszym, w której życie, wymagające większej dozy akceptacji jest traktowane jako niepotrzebne; nadaje się mu ciężar nie do uniesienia i z tego powodu się je odrzuca”27.

W Handbook on abortion, małżeństwo lekarzy Willke stwierdza, że nie ma żadnej racjonalnej linii podziału między zabiciem poczętego dziecka czy dziecka nowo narodzonego z wadami wrodzonymi. W innej książce pt. How to teach the Pro-Life Story, państwo Willke udowadniają, że decyzja o zabiciu poczętego dziecka, u którego stwierdzono wady wrodzone, jest tak naprawdę eutanazją28.

Z kolei doktor Eugene Diamond oświadcza: „Uznanie pewnych anomalii chromosomalnych w trakcie rozwoju prenatalnego za uzasadnienie dla przerwania ciąży ma taki sam skutek, jak stworzenie strefy, w której bezkarnie można strzelać do ludzi z broni palnej”.29

Och! Cóż to zresztą za utopia bronić argumentów o „jakości życia”. Doktor Jérôme Lejeune, słynny genetyk Uniwersytetu w Paryżu, tak oto wspomina amerykańskiego kolegę, który zwierzył mu się kiedyś:

„Jakiś czas temu mój ojciec był żydowskim lekarzem, który praktykował w Brenau, w Austrii. I oto pewnego dnia w jego klinice urodziło się dwoje dzieci. Jedno z nich było żwawe, zdrowe i głośno krzyczało. Jego rodzice byli z niego bardzo dumni i bardzo szczęśliwi. Drugim dzieckiem była mała dziewczynka, ale jej rodzice byli smutni, bo widzisz, to dziecko było dotknięte mongolizmem.

Śledziłem ich losy przez niemal pięćdziesiąt lat. Dziewczynka dorastała w swoim domu i cały czas opiekowała się swoją matką, która doznała zawału serca, i to przez długi czas trwania choroby. Nie przypominam już sobie jej imienia. Jednak przypominam sobie imię chłopczyka, ponieważ wyrósł on, by posłać na śmierć wiele milionów osób. Zginął w bunkrze w Berlinie. Nazywał się Adolf Hitler”.30

27 Papież Jan Paweł II, Evangelium vitae, N 12

28 Cyt. przez Earla E. Appleby, Jr., Prenatal euthanasia: extermination of persons [Eutanazja prenatalna: eksterminacja ludzi], The eternal call [Wieczny apel], I: 4, 1991, s. 12.

29 Eugene F. Diamond, MD, This curette for hire [Ten skrobak jest do wynajęcia], Chicago, ATCA Foundation, 1977, s. 68.

30 Barbara & Jack Willke, A genetic choice [Dobór genetyczny], „Right to life of greater Cincinnati Newsletter” [Biuletyn Stowarzyszenia Prawo do Życia. Grand Cincinnati], styczeń 1966, s. 3.

Za: „50 pytań i odpowiedzi o aborcji”, Rozdział III —Przerywanie ciąży: prawo

Wydawca: Stowarzyszenie Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi – PCh24.pl

Zobacz fotorelację z Marszu dla Życia i Rodziny w Opolu

  1. | ID: 75d27391 | #1

    Nie powinno się ingerować w życie płodu.Należy zadbać o zdrowe społeczeństwo, wówczas i dzieci będą się zdrowe rodziły.Proszę spojrzeć,jaka jest możliwość profilaktyki,jak lekarze odnoszą się z pogardą do pacjentów /pacjentek rodzących? / a, ile to dni a może miesięcy trzeba czekać aby lekarz zbadał dokładnie,!!?Służba zdrowia jest chora co odczuwamy!
    Oceńmy też, sposób kształcenia i wychowania chłopaków w relacjach z dziewczynkami!Niestety,chłopacy nie szanują dziewczynek co powoduje, że dojrzały mężczyzna nie szanuje kobiety po prostu” idzie na całość” mówiąc potocznie.Przemoc jest widoczna i ona często powoduje,że oczekiwane dziecko jest chore ale należy je leczyć a nie
    zabijać,bo nie my daliśmy Jemu życie!!!!

Komentarze są zamknięte